Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CoqRouge
DaXX skrev:Hittade info angående mitt påstående.

Fel:
Bilen tömmer sitt startbatteri,indikerar "låg batterispänning"

Kommentar:
Lågvarvig motor,för låg laddström,vid låga varv tömmer startbatteriet. Problemet går att åtgärda med utbytesgenerator på 140A,som ger 10A mer laddström vid låga varv,varvid batteriurholkningsproblemet upphör.

Ska dock kasta ett öga på den angivna microbrytaren innan jag tar ett beslut...
Bilen ska inte tömma startbatterit under körning, då går bilen på generatorn. Du kan plocka ut batteriet och köra när du väl fått igång bilen.
Användarvisningsbild
av wissel
"Bilen ska inte tömma startbatterit under körning, då går bilen på generatorn. Du kan plocka ut batteriet och köra när du väl fått igång bilen."

Coq Rouge, menar du verkligen att ta ut batteriet när bilen är igång :-O) :-O) :-O)
:D
av DaXX
DaXX skrev:Hittade info angående mitt påstående.

Fel:
Bilen tömmer sitt startbatteri,indikerar "låg batterispänning"

Kommentar:
Lågvarvig motor,för låg laddström,vid låga varv tömmer startbatteriet. Problemet går att åtgärda med utbytesgenerator på 140A,som ger 10A mer laddström vid låga varv,varvid batteriurholkningsproblemet upphör.

Ska dock kasta ett öga på den angivna microbrytaren innan jag tar ett beslut...

Bilen ska inte tömma startbatterit under körning, då går bilen på generatorn. Du kan plocka ut batteriet och köra när du väl fått igång bilen.
Det töms inte under körning, utan snarare att bilen stått still för länge och att batteriet aldrig hinner laddas nämnvärt
när jag väl kör de korta sträckorna som jag gör. Har t.ex inte rört bilen sen i lördags och behöver den inte förrän på fredag. Kommer troligtvis åka en 5-6 mil på 50-70 sträcka och självklart laddas batteriet under färden, men om jag nu
kan få 10A extra från en större generator så kan det vara värt att satsa på det med tanke på min situation.

Meddelandet om "låg batterispänning" har dykt upp när jag haft bilen i radioläge en kort stund med stereon på och inte när jag kör.

Min fråga kvarstår. Är det bara att byta rakt av eller behöver man tänka på annat som t.ex programvara?
Användarvisningsbild
av isak
hej.
du köpte nytt batt- i fjol sa du? mät upp det med en test-har inträffat färr att nytt inte är ok- isåfall bör du få ett nytt på garanti? mät även upp laddningen.
bör ligga på minst 14,1v med mycket strömförbrukare på stolsv-kupefl- på max helljus mm så ser du att gen- räcker o blir över. steg2 leta strömtjuv, ser du i mitt tid- inlägg.hoppas det ordnar sig.
isak
av JK24T
Plocka INTE ur batteriet med motorn igång !! Om du inte vill förstöra annan elektrisk utrustning.
av T5Klas
CoqRouge: På äldre bilar utan problem ja..inte på nya...
Användarvisningsbild
av goransson89
Varför är det ingen som svara på frågan han ställde? Han ville ju veta om det gick att stoppa dit en 140amp generator. sen om ni kanske inte tycker det är det rätta så kanske han vill veta ändå? :D
av T5Klas
Hur gjorde du??
Jag bytte till en stor på min v70 utan några problem..lite knöligt att komma åt o byta den på plats e ju AC och IC-rör bland annat i vägen men de gick =)
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

nej nej, den kommer nog inte passa V70 :oop[…]

Hej! Jag är nybörjare när det komm[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]