Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Teemu
DJ skrev:
Brainded skrev:
DJ skrev:Kan man få ett kort tut också när den larmar?

Det är mycket bättre tycker jag då man slipper vända sig om och blinkersen kan vara svåra att se i stark sol.

På förra bilen (Passat) var det bara att gå in i OBD-kontakten med VAG-COM och aktivera "tutfunktionen" i larmdatorn.

Kan man göra samma sak på Volvon?
Med Elmscan?
Att nya bilar inte får tuta är ju Eu-direktiv så att det går att mjukvarustyra för att kunna få igång i andra länder är ju inte helt omöjligt. Skulle dock tro att man på vanligt volvomaner måste tanka ny mjukvara.

/Anders
Varför göra det så krångligt? ??:-/

Men alla saabar har väl tut när man aktiverar startspärren? Iaf. så har mina pärons saab det. Kan det verkligen vara olagligt??
Min Laguna som är en 2002:a tutar iaf vid aktivering...
av Teemu
RoDge skrev:Jag har en V70 -05. Jag har iofs aldrig tänkt på det förrän jag läste denna tråd. När jag larmar på blinkar det aldrig utan enbart när jag larmar av.... Trodde det var så på en V70, vet någon om det ska vara så eller om det är något som är fel?
Vet inte hur det är på dom nyare, men tror det är samma på dom. Testa att öppna och stänga alla luckor och dörrar igen och se om det hjälper.
Användarvisningsbild
av CarMan
RoDge skrev:Jag har en V70 -05. Jag har iofs aldrig tänkt på det förrän jag läste denna tråd. När jag larmar på blinkar det aldrig utan enbart när jag larmar av.... Trodde det var så på en V70, vet någon om det ska vara så eller om det är något som är fel?
om du läser tråden igen så förstår du att bilen försöker talaom för dig att du inte stängt alla dörrar.
om du nu har stänkt alla dörrar & luckor, så har du ett fel.
av RoDge
Hmm, det har varit samma sak enda sedan jag hämtade ut bilen på Bilia.... Man kan tycka att säljaren borde upptäckt det själv.....
av norr
Brainded skrev:
DJ skrev:Kan man få ett kort tut också när den larmar?

Det är mycket bättre tycker jag då man slipper vända sig om och blinkersen kan vara svåra att se i stark sol.

På förra bilen (Passat) var det bara att gå in i OBD-kontakten med VAG-COM och aktivera "tutfunktionen" i larmdatorn.

Kan man göra samma sak på Volvon?
Med Elmscan?
Att nya bilar inte får tuta är ju Eu-direktiv så att det går att mjukvarustyra för att kunna få igång i andra länder är ju inte helt omöjligt. Skulle dock tro att man på vanligt volvomaner måste tanka ny mjukvara.

/Anders
Oupps! :shock: Måste vi fråga Eu om vi får tuta :?:
Användarvisningsbild
av CarMan
RoDge skrev:Hmm, det har varit samma sak enda sedan jag hämtade ut bilen på Bilia.... Man kan tycka att säljaren borde upptäckt det själv.....
Man kan tycke det. oftst släpper folk huven för löst, så den inte låser i båda huvlåsen
Användarvisningsbild
av greeeken
CarMan skrev:
RoDge skrev:Hmm, det har varit samma sak enda sedan jag hämtade ut bilen på Bilia.... Man kan tycka att säljaren borde upptäckt det själv.....
Man kan tycke det. oftst släpper folk huven för löst, så den inte låser i båda huvlåsen
Man kan tycka att de borde haft en sensor där oxå som säger att motorhuven inte är stängd

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]