Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EvilEd
Har provat 98oktan några gånger, förbrukningen är samma som när
jag kör på 95oktan men däremot känns motorn "villigare", vet inte
om jag inbillar mig eller inte men den känslan är klart värt
30 öre extra per liter :wink:

/ed
av NCR
EvilEd skrev:Har provat 98oktan några gånger, förbrukningen är samma som när

/ed
Det blir staten och bensinbolagen glada att höra.
Användarvisningsbild
av DJ
NCR skrev:
DJ skrev:"ignition retard"
:lol:
Japp, det är så ett vanligt styrsystem funkar. Den sänker tändningen vid knacktendenser.

På 98 oktan låg ignition retard på noll, på 95 kunde det vara upp till 4-5 grader, beroende på laddtryck.
Högre tändning ger effektivare förbränning. Mer effekt eller lägre förbrukning, beroende på hur man väljer att utnyttja det (körstil).
Senast redigerad av 1 DJ, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av greeeken
nevyn skrev:Hehe, om ni inte har nån koll på det, varför påstå att 95 har högre energiinnehåll, det är bara vad jag har läst mig till och rent logiskt är det ju inte svårt att förstå. Sen att bensinkvalite och därmed energiinnehåll och oktantal skiljer sig från olika tankställen är ju en annan femma.

Jag har en V70 T5:a? 1,5 är väl inte onormalt högt för stadskörning. Anledningen att det sjönk var att jag körde mer landsväg.

Poängen var att det som spelar störst roll för bensinförbrukningen är ändå körstil och typ av körning.

Jag tvivlar fortfarande på att motorerna knackar när de går på 95 oktan, vilket är en förutsättning för att knacksensorerna skulle avancera tädningen vid ett bättre bränsle.

Men ni får gärna köra på 98 för mig... :D

Självklart har du rätt iatt det spelar roll hur man kör.
Men då jag kör samam sträcka så vet jag ju att med 98 så kommer jag längre + att den drar mindre o att motorn känns piggare o det är inget jag bara frömmer om :D

Har absolut ingen aning om vad en t5 drar i stan då jag inte har någon ännu
Användarvisningsbild
av DJ
NCR skrev:

/ed
Eller så blir staten gladare när man tankar 95 och betalar bensinskatt på etanolen... :roll:
av NCR
DJ skrev:
NCR skrev:

/ed
Eller så blir staten gladare när man tankar 95 och betalar bensinskatt på etanolen... :roll:
Jag tror att staten blir glad åt enorma skatteintäkter hur man än bär sig åt. De har ju pungslagit, lurat och bedragit oss bilister/innevånare i bland annat miljöns namn så länge utan att nåt väsentligt har förbättrats så det ger sig nog i det långa loppet skall du se.

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]