Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
greeeken skrev:Jo men 200211 då bör den ha spjället av senasre modell??
Kom inte den nya versionen 2004? Min 02:a hade i alla fall gamla versionen. Det är lite snurrigt med de olika versionerna av spjällen...

Det finns flera exempel på spjäll som givit upp runt 10000 mil också, även om det är vanligare efter 15000. Om du bara haft bilen i 1,5 månad är det inget snack, säljaren ska åtgärda felet utan kostnad för dig! Om de inte klarar av att ordna det kan du häva köpet alternativt kan säljaren byta bilen mot en likvärdig.

När jag köpte min bil hos Rejmes i Linköping så gjorde de allt de kunde för att få ordning på den när den började strula. De kom till och med och hämtade bilen och gav mig en hyrbil under tiden!!! :-O) Maken till bra service har jag aldrig varit med om!! Rejmes "is the shit" och om min nästa bil också blir en Volvo så är det garanterat från dem jag kommer köpa den!

Mvh
/Fred
Tjena Fred
Jag menar inte Bosch spjällen
Utan spagetti spjällen. dom med gul lap. Dom kom väll lagom till 02 modellen.

Håller med. Du har garanti kvar så gå tillbaka o få det fixat.

För övrigt så har mitt spjäll hållit i 18500 mil utan byte o utan nyaste programvaran.
av Fred
Greeken,

Min -02:a hade spaghettispjället med vit lapp, så möjligen kom de gula under det året. Du har nog rätt i att Boschspjällen kom -04 (dock inte till BiFuel som är fast med italianospjällen, men det hör inte till den här tråden! :D ).

Jag tror att det beror väldigt mycket på hur bilen körts historiskt när det gäller spjällen. Dels när de ger upp men också hur de gör det. Björns bil dör ju vid 40-50 km/h medan andra, som jag själv, råkade ut för att bilen dör vid frikoppling och stannade vid rödljud och dylikt. (Nu ska det ju sägas att det inte är konstaterat att Björns spjäll är slut men det är ju troligt.)

I en bil som körts väldigt varierat, alltså varierande hastigheter och trafikmiljöer, under hela sin historia tror jag att spjället håller längre medan i en bil som körts väldigt lika, t ex en långpendlare, så ger det upp tidigare. Detta är dock bara spekulationer från min sida efter att ha studerat konstruktionen på spaghettispjällen. Vad vet du om din bils historia Greeken?

Mvh
/Fred
Tackar för alla svar. Har precis haft bilen inne på lagning. De hade fått upp en felkod som var till en ventil (satt uppe på och hade något med kamaxeln att göra), som inte fungerade som den skulle. Enligt verkstaden ska bilen inte stanna igen utan felet berodde på ventilen enligt dem. Hoppas det stämmer, men det nog märkas snart annars :)

Hälsningar

Björn
av Fred
Säkerligen VVT-ventilen. Jag är lite sugen på att byta min d:o också på grund av att min bil dippar varvtalet när man kopplar ur och är på väg att stanna. Vet du vad ventilen kostade?

Mvh
/Fred
Nej, det var garanti, så det var gratis för mig. Jag kan ta reda på felkod imorgon eftersom jag har all info på papper, men det ligger på jobb. Återkommer senare i veckan med svar.

//Björn

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]