Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
Fortsätt ....
Användarvisningsbild
av hakank
Har inte kommit mycket längre :D Skall kolla mer nogrant när det är ljust ute och jag har lite tid.
/Håkan
Användarvisningsbild
av hakank
Det var väldigt enkelt. När man lyft upp sidopanelen så ligger det en bit täckplast över själva muttern som man justerar med. Täckplasten är bara att lyfta bort.

/Håkan
Användarvisningsbild
av hakank
Det har diskuterats tidigare i forumet. Men eftersom min handbroms betedde sig underligt trots justering..Underligt = började gnissla, hackade till vid backning och annat otyg så började jag misstänka att backarna delat sig. Eftersom jag inte har så mycket verktyg osv hemma så ringde jag min lokala Speedy verkstad och fick tid med en gång i stort sätt. Kom hem därifrån nyss. Ena sidan hade delat sig helt på övre delen av backarna. Den andra sidan hade delat sig till hälften, också övre delen. Eftersom man får vara med när dom mekar så diskuterade vi ju lite fram och tillbaka. Det sitter en klack i aluminium som kan rensas bort om beläggen far runt. Kan säkert hända värre saker också. Det blir väldigt dyrt om detta händer. Min bil är en S60 2004 (aut) som gått 10500 mil. Jag skulle nog rekommendera att man byter backarna, åtminstome kollar upp dom vid en närliggande service..Kunde blivit dyrt detta..Nu kostade det "bara" 1800:- inklusive skifte till vinterdäck. (Börjar bli lat) Kan förresten rekommendera Speedy. Mycket trevlig och tillmötesgående personal som tar sig tid att diskutera med sina kunder. I allfall min lokala Speedy.

/Håkan
av Fred
Speedy brukar vara väldigt bra!

Handbromssystemet på våra bilar är ännu en dålig konstruktion som vi tvingas leva med. Jag har ingen aning om hur länge man kan förvänta sig att backarna håller ihop men när de väl separerar så kan det som redan nämnts bli väldigt dyrt, för att inte tala om farligt om man plötsligt får tvärstopp i trafiken!

Dessutom tycker jag att det känns jätteskumt när man drar åt handbromsen och bilen rullar en decimeter, som när man lägger i P-läget med en automat...jag vill att bilen ska stå still när jag dragit åt!

Är det någon som kan förklara varför Volvo valt den konstruktion de gjort när alla andra biltillverkare har normala handbromsar?!
av hansjkpg
Fred skrev:Speedy brukar vara väldigt bra!

Handbromssystemet på våra bilar är ännu en dålig konstruktion som vi tvingas leva med. Jag har ingen aning om hur länge man kan förvänta sig att backarna håller ihop men när de väl separerar så kan det som redan nämnts bli väldigt dyrt, för att inte tala om farligt om man plötsligt får tvärstopp i trafiken!

Dessutom tycker jag att det känns jätteskumt när man drar åt handbromsen och bilen rullar en decimeter, som när man lägger i P-läget med en automat...jag vill att bilen ska stå still när jag dragit åt!

Är det någon som kan förklara varför Volvo valt den konstruktion de gjort när alla andra biltillverkare har normala handbromsar?!
inte bara jag som reagerat på att blien rör sig när man lagt i handbromsen då :D första gången det hände fick man ju lite panik och börjar leta efter handbromsen igen
av Tomisco
En liten fråga om handbromsens verkan. Har börjat med att motionera handbromsen lite inför besiktningen.
Har automat och misstänker att den inte varit så flitigt använd av tidigare ägare. Brukar åka ca 100m med handbromsen lätt åtdragen någon gång i veckan. Har märkt att vid blöt väderlek eller om bilen är nytvättad så
gnisslar det rejält och handbromsen nyper ordentligt. Det är nästan så att hjulen låser sig på asfalt. Är detta normalt? Det har ju diskuterats en del om att bromsbeläggen kan lossna från backen. Då börjar man ju undra.
Har inte haft problem med anliggande handbroms och har heller inget oljud från trumman. Tacksam för svar.

Sedan har jag en annan fundering. Om jag drar i handbromsen med en viss kraft så låser den på ca 5 hack.
Om jag sedan bromsar med färdbromsen så går handbromsen att dra ett par hack till. Hur kommer det sig?
Det finns ju ingen hydraulik kopplad till handbromsen och färdbromsen påverkar ju endast klossarna mot bromsskivan. Har ju ingen betydelse men vill gärna ha en förklaring.
Användarvisningsbild
av hakank
Precis så betedde min sig också efter tvätt före backbytet. Efter backbytet så märkte jag inget speciellt efter tvätten. Min hade som sagt gått 10.500 mil innan jag bytte och på ena sidan hade det delat sig helt, på andra hade en back börjat lossa. Din låter aningen misstänkt. (Har också automat förresten).

Har ingen förklaring till varför du kan dra ett par hack till under inbromsning med ordinarie bromsar annat att bilen niger en aning framåt och handbromsvajern får kortare väg till bakhjulen? (bara en dåligt underbyggd teroi :-) )

/Håkan

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]