Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andreas_lofgren skrev:Nackdelen med norrlandsbilar är att ägarna verkar tro att deras bilar är värda 30% mer än andra. Så mycket saltas det inte här nere.
Måste för övrigt säga att jag aldrig sett en rostig V70N. Inte ens i taxikön på Arlanda :wink:
Jo det är sant, vissa försöker ta bra betalt. Men det är skillnad på vad de vill ha och vad de får...
Gudskelov är inte Volvo på långa vägar lika rostkänsliga som t.ex. Mercedes, men nackdelarna med ärgade delar och kontakter slipper man. En fin vit vinterväg föredrar jag alla gånger mot saltat slask.
Vad jag minns från när jag grävde lite i bussningsträsket för ett tag sen var att man får den hårdare bussningen i paketet i Tacdis, men den gamla är inte ersatt som reservdel utan går fortfarande att beställa.

Tycker inte man känner nån större skillnad på bussningarna heller om man sätter en av varje i skruvstycket och bryter lite.
kvantskum skrev: Jo det är sant, vissa försöker ta bra betalt. Men det är skillnad på vad de vill ha och vad de får...
Gudskelov är inte Volvo på långa vägar lika rostkänsliga som t.ex. Mercedes, men nackdelarna med ärgade delar och kontakter slipper man. En fin vit vinterväg föredrar jag alla gånger mot saltat slask.
Självklart så är det bättre att en bil går långa sträckor samt inte körs runt i salt. Men frågan är ju hur mycket det är värt i rena pengar? Det fanns ju en närmast legendarisk tråd här på Jagrullar om en kille som skulle ta ut en XC70 som tjänstebil och räknade med att få tillbaka någonstans kring 70% av värdet efter 3 år bara för att den var körd i Norrland... Tyvärr försvann tråden men den var ganska livad :wink:
Det måste vara extremt dyrt att åka taxi i norra delen av sverige... anars får ialla fall inte jag ihopp ekvationen.

Jag tror att även om taxibolaget ligger norr ut, så måste man har körningar nästan hela tiden för att det ska gå runt. Så jag tror att det är ett stort missförstånd att norrlandsbilar går långa sträckor.
Självklart finns det många Taxibolag häruppe som kör mesta delen stadskörning, precis som i övriga Sverige.
När taxin varit "stationerad" i eller i närheten av en mellanstor/större stad, då har den med all säkerhet gått stadskörning.
De bilar jag syftar på är bilar som ägts av "byaåkare". De som har 10-20 mil till närmsta samhälle med 4000 invånare och uppåt. Bara i området där jag bor så finns det 3-4 droskägare vars bilar inte körs i stad annat än när de lämnar av någon där. Hur deras ekonomi ser ut vet jag inte, men de har bl.a. avtal med kommun och landsting som bestämt drar in merparten av intäkterna.

Det är ju upp till var och en vilket mervärde en sådan bil har i jämförelse med en renodlad storstadstaxi, enligt mig så kan det vara värt en liten slant. Men inga fantasisummor.

När det gäller överpriser på vissa begagnatbilar bara för att de gått i norrland, kan jag inte annat än hålla med.
I många fall är bilarna dyrare häruppe också p.g.a. att det tyvärr är så förb***t långt ner till den delen av landet där de flesta bor. Tillgång och efterfrågan.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]