Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av flyvert
dieselmagnus skrev:Gör nn 4-hjulsinställning så kommer dina problem att försvinna. Snedslitna däck som du beskriver beror till 99,9" på en felaktig hjulinställning. Med största sannolikhet är du ett felaktigt camber-värde.
Hur justerar man camber bak?
Är inte den vinkeln fixerad (och kan bli fel om bussningar, etc. är slitna).

Ergo, fyrhjusinställning kan inte påverka cambervinkelfel, bara hitta dem...

Själv har jag cirkus en halv grad fel (mer minus än rekommenderat) och däcken slits snett på insidan... :cry:
... o jag vet inte vilken bussning man skall byta, det finns ju flera stycken per sida att ge sig på...

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=46513
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=44459

/f
av GasAnders
Firman som utförde 4-hjulsmätningen sa att det enda som kunde ha gjort snedslitningen var att däcken vart fel inslitna från början och då fortsatt att slitas snett eftersom de inte hittade något fel.

Jag verkar ju ha samma problem som dig flyvert förutom att mina däck slits på utsidan istället så ser mina ut precis som på din bild i den här tråden viewtopic.php?f=19&t=44459

/Anders
Användarvisningsbild
av flyvert
dieselmagnus skrev:Har du mätvärdena så du kan lägga upp dessa.
Lånar tråden lite - vi har ju liknande fel...

Jag har lagt upp mina mätvärden på de trådar som finns i mitt inlägg ovan (camber cirkus -1.2 till -1.3 o "normalvärdet" från hjulinställningsmaskinen säger max -0.80 för camber).

:!: Alltså en halv grad för negativ cambervinkel på både HB och VB.

:?: Vilken/vilka bussning/bussningar av de alla som sitter i bakvagnen skall man sikta in sig på??? ??:-/

Okej, om man har kass framvagn som "sliter in fel" och sen skiftar däcken fram <--> bak är det ju inte bakvagnens fel att corden tittar fram så småningom- men i mitt fall har två på varandra hjulinställningar visat på att bakvagnen varit fel båda gångerna o däcken införskaffades kort före den första mätningen. Båda gångerna skickade verkstan hem mig utan åtgärd för camber (toe-in justerades lite) trots att jag då hade gällande trygghetsavtal. :cry:

/f
av GasAnders
Nu har jag på inrådan av volvohandeln i Karlstad där jag köpt bilen varit hos Bilia i Kungsbacka och fått en andra koll av hjulinställningen och på Bilia hittade man fel på inställningen av alla 4 hjulen. Samma inställning som en annan däckfirma sa var perfekt veckan innan.

Frågan till er är då jag inte riktigt begriper alla siffror på protokollet är:
Camber toe verkar vara det som var fel på bakhjulen men kan ett fel på +0,2 respektive +0,3 grader ge blankslitna däck på 2000 mil eller är det något annat som också är fel :?:
Fram hette det Toe det som var fel och då ca 0,2 grader där också.

Är det några andra siffror på protokollet som är intressanta? :?:

Vill även passa på att rekommendera Volvo i Karlstad när det gäller support till kunder. Trevligt bemötande! och ord som "det ser vi till att fixa åt dig" är trevligt att höra då man har problem med en beg bil man köpt där för 8 månader sedan vol:-)

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]