Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mille08
dum fråga. Men kan man lämna in bilen till en mekaniker och få reda på vad om behövs bytas mm och sedan få ett kostnads förslag? eller ska man vänta på bes som är om en månad?
av volvofantast
klar att du kan lämmna in den och få ett kostnadsförslag men de tar nog betalt för att göra detta.är det inte bättre och invänta besiktnigen och vem vet den kanske igenom utan anmärkning?
av mille08
volvofantast skrev:klar att du kan lämmna in den och få ett kostnadsförslag men de tar nog betalt för att göra detta.är det inte bättre och invänta besiktnigen och vem vet den kanske igenom utan anmärkning?
a ska byta stötdämpare sen bes bilen. får hålla tummarna. :D
av mille08
gick igenom bes utan anmärkning fast med vinterdäcken. Nu går bilen som på räls...utan vibrationer...jävla irreterande...vad kan det då vara med fälgarna...kan det vara fel centrumringar man fått av butiken där man köpte fälgarna eller är dom ovala...finns det något lätt sätt att kolla om dom e ovala?
Användarvisningsbild
av greeeken
mille08 skrev:hade bilen inne på stora servicen. påpekade på att bilen skakade vid över 100 km/h och att det lät som punktering på höger bakdäck.

hade innan servicen fått en liten "påminnelse" på min länkarmar fram så bytte dom med på servicen.

efter servicen så fick jag nedslag på stötdämparna(alla fyra) och mindre glapp intrestyrsteag VF vet ej om detta har med mitt problem att göra men vill bara påpeka det. Nu är det så att vibrationerna är lite bättre men vibrerar fortfarande. Då har dom ballanserat om däcken och gjort en framvagns inställning. Sen fick jag godkända hjullager runt om och det tyckte jag var konstigt då detta "punkteringsljud" fortfarande kommer fram och enligt många här på forumet skulle det vart hjullagret.

Snälla vad kan detta "punkterings" ljud vara och hur får jag bort dessa vibrationer.

tacksam för svar.

Ja du kan få vibrationer av glapp i styrstag
Vad har du för däck? Märke???? Kan ju vara fel på dom trotts allt
Användarvisningsbild
av CarMan
det är viktigt att fälgarna centrerar på centrumet, så man måste ha rätt centrumringar.
sen så kan både däck & eller fälg vara allt annat än runda, sånt som en vanlig balanceringsmaskin inte tar hänsyn till.

men det finns lite dyrare balanceringsmaskiner som kan mäta sånt & då tala om vilken del som är felaktig (även tala om ifal man kan köma felet genom att flytta runt rätt däck på rätt fälg, monterat åt rätt håll & var på bilen den bör monteras...)

en sån balancering är givetvis dyrare, men den löser ju många problem. (tillexempel kan man då direkt reklamera nått man köpt till den man köppt det av o begäära en ny del)

så åk till nån som har riktiga grejor!

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]