Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

:oops: Hej på er alla!

Är ny här och tänkte börja med en troligtvis uttjatad fråga!!

Går i Dieseltankar och funderar lite på att så småningom skaffa mig en V70 D5 eller en V70 2,4D 06-08.
Har alltid kört Volvo. Så det där tipset jag fick av någon att "Passat Variant 2,0D är minst lika bra som en V70", blir
nog svårt att följa!

Frågan är ju bara om Volvo kan matcha förbrukningen någerlunda mot Passaten? Att V70:n är törstigare än Passaten är jag helt införstådd med, men hur mycket mer?

Jag kör till 90% motorväg 8% landsväg och resten i en liten småstad..!! Och jag kör sällan fort. 100-110 brukar det bli. Inga extrema accelerationer etc. Vad kan vara rimligt att räkna med i förbrukning på en V70 D5-07 manuell (vanlig 2wd)?

Skiljer det mycket mot 2,4D manuell 07:a? D5:an har ju en växel till, så det bör väl hjälpa lite.
Är prestandaskillnaden väldigt stor på dom två modellerna? Någon som vet?

Är mycket tacksam för alla svar!
Vänligen
Anders Nilsson
Satsa på den "gamla" uppdaterade D5:an dvs 2,4D. Du har tillräckligt med kraft och jag tycker inte att 185Hk är så mycket bättre prestanda. Finns ju alltid ett trimprog om man vill. Jag ligger mellan 0,58-0,63l/mil med min V70 D5 03:a med automat så du lär väl hamna runt detta också. Jag kör mycket landsväg.
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

nej nej, den kommer nog inte passa V70 :oop[…]

Hej! Jag är nybörjare när det komm[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]