Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Hej! Bilen en S80T6 99:a. Den läcker lite olja dock kan jag inte se vartifrån inte mer än att det kommer bakom oljetråget och rinner längs med tråget. Det kommer inga mängder och bilen ryker inte blått som vi ev turbohaveri, Ser inget läckage ifrån ovansidan på motorn. Jag tror att det kan vara så att föregående ägare spräckt tråget eftersom vid byte av oljan så hade de använt en felaktig packning till pluggen och dragit pluggen ganska hårt.
Det läcker inget ATF-olja, har kollat.
Servoolja och bromsvätska är konstanta i nivå.
Likaså kylvätskan.

Finns det packningar som brukar kunna läcka och ge detta fenomen?
En liten uppdatering. Jag har nu varit under bilen och kollat men det rinner inte längs tråget längre och inte pluggen heller så jag tror ej tråget är sprucket.

Ägaren innan har heller inte märkt av läckage och ej behövt fylla på olja. Dock har de nog inte helt tagit bort den svarta skyddsplasten under när de bytte olja så jag tror att oljan som blev kvar har skvätt runt och nu när det är blött ute så har oljan spädits med vatten och det liknar oljeläckage. Automaten är bytt på denna bil så jag tror kanske att de slabbat vid bytet också med olja osv för det är mest bakom lådan. Jag har inte märkt att bilen dragit olja och i så fall max 1dl på 200 mil.

Jag kände dock på oljereturen till den lilla trubon (den som sitter på passagerarsidan om man säger så) och där var det lite fuktigt så det kan ju vara en o-ring där som är lite otät. Passade på att byta stiften också och det var lite olja i "dubbelröret från IC till turbona men inte så mycket.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]