Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Teemu
#34247
CarMan skrev:vid service så ingår ingen uppdattering.
men om kunden lämnar in bilen för ett fel så kan man ju kolla om det finns ny mjukvara om man nu mistänker att det kan hjälpa mot felet.

har du inte problem så behöver du inte uppdatera.
men en uppdatering är alldrig fel. det kan ju vara så att en uppdatering gör växlingarna bättre, nått som du inte hängt upp dig på men upplavar som positivt efteråt (bara ett exempel)

uppdatteringar som kan komma upp i samband med service kan vara sånna som den vi hadde på gamla S40, där gjordes en uppdatering på ECM för att dubbelmassa svänghjulet inte skulle paja. Så vist är det bra att serva på märkesverksta!
Men var kommer goodwill in då om man inte ens kollar upp om det finns eventuella uppdateringarna vid service? Tycker isf att goodwill åtagandet i samband med service låter lite underligt... Hur blir det om man åker ner och frågar om det finns någon uppdatering, kopplar in bilen och det visar sig att det inte finns. Vem står för den kostnaden?
av Frigge
#34260
Teemu skrev:
CarMan skrev:vid service så ingår ingen uppdattering.
men om kunden lämnar in bilen för ett fel så kan man ju kolla om det finns ny mjukvara om man nu mistänker att det kan hjälpa mot felet.

har du inte problem så behöver du inte uppdatera.
men en uppdatering är alldrig fel. det kan ju vara så att en uppdatering gör växlingarna bättre, nått som du inte hängt upp dig på men upplavar som positivt efteråt (bara ett exempel)

uppdatteringar som kan komma upp i samband med service kan vara sånna som den vi hadde på gamla S40, där gjordes en uppdatering på ECM för att dubbelmassa svänghjulet inte skulle paja. Så vist är det bra att serva på märkesverksta!
Men var kommer goodwill in då om man inte ens kollar upp om det finns eventuella uppdateringarna vid service? Tycker isf att goodwill åtagandet i samband med service låter lite underligt... Hur blir det om man åker ner och frågar om det finns någon uppdatering, kopplar in bilen och det visar sig att det inte finns. Vem står för den kostnaden?
Nu blandar du ihop begreppen.
Om man inte servar bilen (är kund) hos Auktoriserad Volvoverkstad kan man inte dra nytta av någon form av Goodwill hos Auktoriserad Volvoverkstad, varför hjälpa någon som inte är en trogen kund ??
Precis som i alla brancher hjälper man dom trogna kunderna.


/Fredrik
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#34262
Vad har Volvo för definition på "en trogen kund"?

Är det när kunden gör en fullservice vartannat år och fullservice med kamremsbyte vartannat? En kund som veckan efter att ha fått nya bromsbackar, får höra att backarna inte håller till nästa service... :?:

Jag kan köpa resonemanget med att bromsbackar inte håller till nästa service (1 år) Men hur ser ni att krängningshämmaren inte håller till nästa service när ni inte känner något glapp i dessa? Tänk om kunden det följande året kör på vägar som sliter på krängningshämmarna??

Kan väl inte tänka mig att det byts styrleder och annat i förebyggande syfte (ifall att)...
av Frigge
#34270
Jocke S. skrev:Vad har Volvo för definition på "en trogen kund"?

Är det när kunden gör en fullservice vartannat år och fullservice med kamremsbyte vartannat? En kund som veckan efter att ha fått nya bromsbackar, får höra att backarna inte håller till nästa service... :?:

Jag kan köpa resonemanget med att bromsbackar inte håller till nästa service (1 år) Men hur ser ni att krängningshämmaren inte håller till nästa service när ni inte känner något glapp i dessa? Tänk om kunden det följande året kör på vägar som sliter på krängningshämmarna??

Kan väl inte tänka mig att det byts styrleder och annat i förebyggande syfte (ifall att)...
En trogen kund är en som lämnar bilen till Auktoriserad verkstad varje gång han servar eller reparerar.

Förstår inte ens vad du syftar på i ditt resonemang om bromsar som är bytta men inte håller ?? :roll:

Är inte krängningshämmarlänkarna glappa vid servicetillfället så är dom ju inte, skulle man byta saker "ifall att" skulle man ju behöva byta alla slitagedelar på bilen vid varje service.


/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
#34295
Teemu skrev:
CarMan skrev:vid service så ingår ingen uppdattering.
men om kunden lämnar in bilen för ett fel så kan man ju kolla om det finns ny mjukvara om man nu mistänker att det kan hjälpa mot felet.

har du inte problem så behöver du inte uppdatera.
men en uppdatering är alldrig fel. det kan ju vara så att en uppdatering gör växlingarna bättre, nått som du inte hängt upp dig på men upplavar som positivt efteråt (bara ett exempel)

uppdatteringar som kan komma upp i samband med service kan vara sånna som den vi hadde på gamla S40, där gjordes en uppdatering på ECM för att dubbelmassa svänghjulet inte skulle paja. Så vist är det bra att serva på märkesverksta!
Men var kommer goodwill in då om man inte ens kollar upp om det finns eventuella uppdateringarna vid service? Tycker isf att goodwill åtagandet i samband med service låter lite underligt... Hur blir det om man åker ner och frågar om det finns någon uppdatering, kopplar in bilen och det visar sig att det inte finns. Vem står för den kostnaden?
åker du in o vill uppdatera så lär du får betala för det !
Användarvisningsbild
av CarMan
#34298
goodwill styr den aktoriserade verkstan över, men det är volvo som betalar. lite beroende på vad det är så betalar dom olika mycke.

om du har bra kontakt med den aktoriserade verkstan så kan dom som tack ge dig Goodwill på nån grej ibland.

tänk dig att du kontinuerligt servar bilen hoss en aktoriserad verksta & sen visardet sig att en p-ände är glapp o bilen är över 3 år , men bara gått 5000 mil.
då kan du få P-ändan gratis & behöver bara betala arbetet. Det är väll bra !


hade du servat bilen huss nisse i källaren så har jag svårt att tro att han bjuder dig på en P-ände !
& om nisse i källaren har anmärkt på att p-ändan är glapp o du åker till den aktoriserade verkstan för att byta denna så lär du inte få p-ändan gratis. Varför ska dom gynna dig, när du inte gynna dom.

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]