Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rixs
Hej alla på forumet.

Jag har ett problem med bilen.

När jag rullar i normal bekväm hastighet i en rondell och håller vänstersväng börjar det gnissla metalliskt samt rycka i ratten en aning. När detta skett har jag ett vinande missljud ett tag efter det. Detta kan även uppstå när jag ska parkera, att det dels gnisslar när jag svänger, men att det uppstår ett underligt vinande som följer med motorljudet även sedan jag parkerat och bara gasar medan bilen står still. När jag sedan startar bilen är det vinande ljudet borta, men återkommer när jag svänger. Om jag däremot gör vänstersväng i låg vart, slipper jag ofta gnisslet och ryckandet i ratten.

Förslag? Servostyrning som krånglar?

Tacksam för förslag om någon tror sig veta vad det kan vara för fel.
MVH
Rickard (Volvo V70 Bifuel -02a, 19300 mil ca)
av rixs
#27 skrev:Kolla nivån i servobehållaren.

Tjena.

Jag ska kolla. Underligt då jag hade in den på service för inte så länge sen, tycker det borde vara en basic-sak att kolla upp. Tack för tipset.
av rixs
eccy243 skrev:Den har dom säkert kollat. Men ett läckage kan komma plötsligt.

Hmm, jag undrar om dom kollade, jag uppfattade svaga gnissel redan i somras, men jag reflekterade inte över det. Servicen var i slutet av september och efter det har det satt i gång på allvar.

Ska kolla och återkoppla till verkstan vid skanstull.
av J.F.S
Om jag minns rätt så är det vanligt med läckage från slangen som går ut ur behållaren. Min läckte där. Jag hade dock inga missljud utan såg läckaget eftersom slangen var kladdig.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]