Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jimDK
Fred skrev: Nu insåg jag plötsligt att trådskaparen har en V70 -00 och då fungerar inte BSR-PPC-läsare
funker den inte på alle V70n ? (V70 II)
trådskaparen "Car: v70:n T5 00:a"
av Fred
Nix...citerat från länken product info:

"Till vilka Volvo-modeller?
PPC Diagnostic System fungerar till alla Volvo från 2001-2007.
Undantag:
S80 1999-2006 fungerar
S80 D/D5/TDI 1999-2000 fungerar ej
C70 98-05 fungerar ej
S/V40 96-04 fungerar ej

Jag vet att V70N -00 är lite speciella när det gäller datasystemet. Mycket som inte är kompatibelt mellan -00 och de följande åren.
V70 II tar den inte alls!
av rhw
OJ vad många svar TACK för engagemanget!!!!

Jag gjorde en sökning på DDM och läste domtrådar som jag fann och konstaterade att man tydligen ska / kan

dra ur säkring 27 vid förarplatsen för att nolla någon dator till den där DDM:en sagt och gjort nu fungerar rutan

precis som sen ska igen tilloch med automat funktionen upp/ned för rutan fungerar igen så det kanske bara var

en "dator" som hängtsig eller vad som nu händer när jag drog ursäkringen?

Var och berättade detta för en biltokig kompis att man kan nolla felkoder med ett instrument och det visste

juh han givetvis så han kopplade in någon grunka i ett odb2 uttag eller vad det nu hette grymtade lite över en

"massa" felkoder sen raderades dom och tja allt funkar som det ska nu.

Köpte bilen för ca 2 årsedan och han jag köpte av hade bilen inne veckan innan på bilia och bytte något gasspjäll

för nästan 10.000 samt upp graderade all programmvara i bilens styrenheter för att få nya programmvaror till bla

växellådan och det här gasspjället så det ska tydligen tillkommit lite olika funktioner som inte fanns innan

programmeringen men tyvärr vet jag inte vad förutomatt rutorna fram tydligen inte hadde automat funktion

innan programmeringen är detta något man gör lite då och då eller?

Tänkte att nya programm kommer väl föratt det är något bättre med dom och bilen är ju 10 år gammal

och kanske behöver lite omvårdnat emellanåt???
av Fred
Nu kommer det nog inte så mycket nya uppdateringar på V70N-bilarna längre, men det händer. Så länge bilen går som den ska finns dock ingen anledning att åka till Volvo för att kolla om det kommit något nytt. Det är bara onödiga kostnader eftersom Volvo vet att ta betalt bara för att bara koppla in bilen! :evil: Sen går det inte att se vilken version man har på mjukvaran utan den måste laddas in och först då säger programmet ifrån om mjukvaran man har är den senaste och då man får betala för något man inte behöver! Bättre då att vänta med allt sånt här tills bilen börjar bete sig konstigt och ändå måste in på verkstad.

Kanon att det ordnade sig för dig! :D Man bör alltid söka på forumet när man har problem...otroligt mycket är redan besvarat eftersom det är så många här och forumet är så pass gammalt. Hittar man inte svar på sina undringar så ska man givetvis starta en ny tråd!

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om vi går tillbaka till frågan så är det mycket möjligt att det bara är lite dålig kontakt nånstans. Det kan mycket väl hjälpa att ta loss dörrsidan och kolla upp lite kontaktstycken.
av Fred
Ok...jag måste tydligen revidera mina uppgifter lite om PPC:n. Enligt en extremt kunnig person på svxc.se så fungerar den utmärkt på V70 -00:or också. Dessutom fungerar den bevisligen även för C70 -00...så det kan säkert vara så att flera av undantagen i listan är felaktiga. Bäst är nog att ringa och fråga innan man beställer dock, så att man är på säkra sidan.
av J.F.S
Angående PPC så funkar den ypperligt på en V70n från -00. Jag har en av vardera själv :) Dessutom så får då jag valet med årsmodell i min PPC där det står 99-04 eller 05-vad det nu var. Beställ från BSR på webben och uppge att du är medlem på Jagrullar så borde det bli någon hundring i rabatt om de inte slutat med det nu förstås.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]