Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VärmdöStefan
Hej!

Ny här på forumet, har precis blivit ägare till en V70 2,4T, 2002. :D

En sak jag märkt nu när jag haft bilen ett tag, är små vibrationer i ratten.
Inte vibrationer som om hjulen är obalanserade (ratten går i sidled), utan mer
att ratten vibrerar "upp och ner", svårt att förklara. Det känns i lite högre fart
från 70 och uppåt, sen efter 130 så känns ingenting. Hjulinställning gjord i april
och nya däck sitter på. Inte en krusning i ratten i sidled.

Tacksam för tips om vad detta kan vara.

Mvh Stefan
av Tartryffel
Kan ju mycket väl bli såna vibrationer av obalanserade däck.
Hjulinställning gjord för nästan fem månader sen... Tja, mycket kan hända på fem månader.

Av farterna att döma säger jag ändå obalans i hjulen. Typiskt mellan sådär 70 och 100-110.

Vill du inte lämna in bilen så skifta fram/bak och se om det blir någon skillnad. Eller vänta en dryg månad och sätt dit vinterdäcken. Tycker nämligen att du måste börja med det enklaste, hjulen.
Användarvisningsbild
av wissel
Är Rotationsriktningen på däcken rätt, vet en där verkstaden satt samtliga hjul fel ? Enklaste först :D
av VärmdöStefan
Ja, nu har vinterdäcken åkt på med helt nya plåtfälgar, vibrationerna kvarstår. Små vibrationer i ratten och i stolen. Kan det vara nån drivknut eller vad kan det vara som orsakar vibtrationerna? Har kollat bromsarna, ser bra ut, ligger inte på. Tacksam för tips.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]