Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maf
Hejsan.

Innerbackspegeln måste ha skakat loss och sitter numera alldeles för sladdrigt på min V70 -01. När jag t.ex. för avbländningsspaken till avbländat läge och sedan tillbaka så hamnar spegeln alltid helt fel. Finns det någon skruv eller doning man kan ge sig på för att åtgärda detta, och hur kommer man isåfall åt denna?

Förresten, ingen mer än jag som stör sig på den dåliga designen av ytterbackspeglarna på Volvo? Själva spegeln sitter ju så långt in i spegelhuset att man knappast har något utbyte av den där döda-vinkeln-delen av backspegeln som ska visa vad som finns vid sidan av bilen, då den bara reflekterar insidan av spegelhuset. Och istället för att ändra designen och flytta ut spegelglaset någon centimeter så säljer man på kunderna dyr extrautrustning i form av kamera och lysdiod på de nya bilarna...

Mvh
maf
av maf
Har nu skruvat upp backspegeln för att kolla själv. Det sitter en hel minidator där inne, trots att backspegeln är en helt vanlig icke-elektronisk backspegel.

Bild

Hittade dock ingen skruv eller annan annordning som kunde användas för att dra åt greppet runt kulan, så backspegeln är fortfarande väldigt lös.

Om man lämnar in bilen till Volvo för att fixa detta, byter dom då hela backspegeln (med dator och allt) eller byter dom bara själva hållaren med kula? Kan nämligen tänka mig att det är viss prisskillnad på detta...
Användarvisningsbild
av v70r awd 04
:lol: :lol: är inte det lite väll mycket prylar för att bara kunna se bakåt va tog den heliga gamla speglen vägen :lol: :lol:
av Fredd
Backspegeln finns endast att köpa som komplett enhet hos Volvo.

"Datorn" som sitter i spegeln kallas UEM=Upper electronic module och finns i alla P2-bilar oavsett om bilen är utrustad med automatiskt avbländande backspegel. Den hanterar bl.a. kommunikation med fjärrkontrollerna, innerbelysning, rörelsesensor till larm, bagagerums belysning samt bältespåminnare m.m.

Obs! Det går inte att montera en spegel som suttit i en annan bil från ex. skroten, detta p.g.a. av att bilunika PIN-koder finns lagrade i den.
Däremot kan du kan köpa en beg. spegel och flytta över datorn från din gamla spegel, jag skulle lyssna med t.ex. Jönköpingsbildemo vad dom tar för en.

Vid byte till ny spegel krävs även programvarunedladdning från Volvo med din bils unika konfiguration.

Tänk på att alltid koppla bort batteriet vid bortkoppling av komponenter från bilens CAN-nät, annars finns risk att felkoder lagras och du blir tvungen att åka till Volvo för att radera dessa.

OBS! Innan batteriet kopplas bort skall tändningsnyckeln varit urtagen ur tändningslåset i 15 min, detta för att säkerställa att ingen kommunikation pågår i CAN-nätet.

OBS! Vid återinkoppling av batteriet skall tändningsnyckeln stå i läge II.

/Fredde
Senast redigerad av 1 Fredd, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av v70r awd 04
har eventuellt en beg kan rota igenom gamla lådorna om det skulle vara intresant

Har också samma problem med att det fungera[…]

AC-rem V50 1.8F -09

Hej min AC-rem håller på att gå […]

Jag lånar denna tråd lite då jag[…]

Men är problemet med låg spänning […]