Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har i dagarna fått ett lagerljud som jag lokaliserat till vänster sida av bilen. Tyvärr har jag inte lyckats lyssna mig till om det är fram eller bak. Vilka sätt finns det att avgöra om det är fram- eller bakhjulslagret?

(S60 D5 -02, 19000mil)
Lyft och snurra på hjulet, det brukar höras. Och prova pettsons tips om att hålla i fjädern samtidigt och känn efter vibrationer. Funkar iaf fram, bak är det nog för mycket gummibussningar mellan lager och fjäder.
Nu har jag lyft och snurrat på hjulen i samband med byte till vinterdäck. Vänster bak gör jag ett skrapande ljud som kommer en gång per varv så det tlkar jag som att något ligger emot nånstans tex broms. Vänster fram däremot tycker jag mig höra ett knastrande ljud när jag snurrar. Inget kraftigt kjud dock men det hörs om man lyssnar alldeles intill. Tror ni att det är fram som lagret är dåligt? Antar att det är bara att köpa och testa nu!?
Det är rätt lätt att höra skillnad på bromsar och hjullager, låter det inte som skivan så är det lagret. Du kan ju alltid loss hjulet och klämma tillbaka kolven i oket så att klossarna inte ligger mot alls för säkerhets skull.

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]