Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av B4B
mackan_ skrev: Hur långt tid pratar man om på viscokopplingen innan den träder in, är det sekunder eller hundradelar?
Beroende på hur varm viscokopplingen är tar det ca. 4 sek. med varm viscokoppling och ca. 17 sek. med kall viscokoppling innan kraften förs över till bakhjulen.
Användarvisningsbild
av flyvert
Programvaran i Haldex sägs reagera på ett 1/7 dels hjulvarv, dvs inte mycket till hjulspinn.

Dock manövreras kopplingslamellerna i Haldex i av ett oljetryck som vid start är nära nog noll.
Senare versioner av Haldex har en "Pre-Charge" funktion som via en backventil skall hålla trycket uppe så att inkopplingen i det närmaste blir momentan.

På SAAB sitter en senare version av Haldex med en elektroniskt låsbar differential (eLSD) som gör bilen "3-hjulsdriven" när så krävs. :lol:

Med Haldex utan differentialspärr kan i värsta fall bara två hjul driva/spinna vilket iaf är bättre än t.ex. Audis torsendiff där man ibland talar om "enhjulsdrift" under vissa förhållanden. Dock man man motarbeta det med t.ex. ABS (eller TRACS som "Bolinder Munktell" benämner det).

Inget sägs slå symmetrisk fyrhjulsdrift där alla fyra driver lika oavsett förhållanden.

Dock är jag helnöjd med min AWD... den är kul att leka med på vintern, speciellt med tanke på att man på R-bilarna kan begränsa eller stänga av DSTC funktionen helt.

/f
av mah
Hej!
Som nu ägare till en XC90 D5 -07 så blev jag lite konfunderad då jag testade fyrhjulsdriften i snön. Framhjulen hinner spinna långt mkt mer än 1/7 varv innan bakhjulen kopplas in. De snurrar säkerligen 1-2varv innan de slutar spinna för att bakjulen har kopplats in. Nån som vet om det är normalt (antar inte det), eller om det är kanske nåt fel någonstans. Bilen har servats enligt de intervall som den skall göras.

Mvh Magnus
Användarvisningsbild
av flyvert
mah skrev:Hej!
Som nu ägare till en XC90 D5 -07 så blev jag lite konfunderad då jag testade fyrhjulsdriften i snön. Framhjulen hinner spinna långt mkt mer än 1/7 varv innan bakhjulen kopplas in. De snurrar säkerligen 1-2varv innan de slutar spinna för att bakjulen har kopplats in. Nån som vet om det är normalt (antar inte det), eller om det är kanske nåt fel någonstans. Bilen har servats enligt de intervall som den skall göras.

Mvh Magnus
1/7 varv är ju i teorin vad programvaran i Haldex behöver för att reagera.
I verkligheten skall solenoider aktiveras och ett oljetryck byggas upp och pressa ihop lamellerna.
Dessutom slirar nog kopplingen lite innan den är fullt inkopplad ("lamellslir?"), iaf om bakdäcken står på torr/fast mark.

Men fel kan det väl ändå vara, men jag tror att din upplevelse faller inom ramen för vad Haldex erbjuder... :|

Inget sägs slå symmetriskt fyrkrafs...

/f
av mah
ok.
Dock då jag kör på vinterläget (W) på automatlådan, så känns bilen bättre. Den startar ju på trean så då undviks hjulspinn mer...
Användarvisningsbild
av flyvert
Har själv manuell låda och har inte besvärats av speciellt mycket (ofrivilligt!) hjulspinn. Har bara kört tvåkrafs tidigare och kommer nog inte att gå tillbaka dit igen. Visst det kostar en slant extra, speciellt med Volvos design/val av vinkelväxel - en mycket utsatt del i AWD systemet. Kostar 14-15 kkr att byta om vagnskadeförsäkringen hunnit gå ut innan splinen rasar.
Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhår[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]