Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bodil53
Hej!
Har idag haft min bil inne på motortvätt. När de skulle köra ut bilen ur bilhallen startade den inte så de fick rulla ut den och putta igång den. Jag kom hem utan problem. Efter ett par timmar skulle jag köra och bilen startade men dog efter ett par meter. Grannen kom och puttade igång mig men när jag stod på tomgång och gasade så stannade
bilen igen. När man vrider om nyckeln så hörs bara ett hackande ljud. Någon som vet vad som är fel?
Användarvisningsbild
av wissel
Först tycker jag nog att verkstaden som gjorde motortvätten har ett ansvar för detta.
Har dom vräkt på vatten så kan det vara vatten i tändstiftshålen, dels verkar ju batteriet vara ur form !
Generatorn kanske inte laddar efter tvätten ? Täckte dom den innan tvätt ?
Batteriet borde ha laddats direkt på platsen!
Du har nog en del felkoder som kan förklara vad som hänt !
Hoppas du valt en verkstad som står för sina "tabbar" för en tabbe är det troligen enligt mitt sätt att se det.
Är medveten om att jag kan få en del mothugg här 8)
av Fred
Jag får nog gå med wissels misstankar här: vårdslös motorvård... :lol:

Vatten i tändstiftsbrunnarna, dränkt generator, sura styrboxar m.m. kan ge diverse olika motorproblem.

Det hackande ljudet kan mycket väl vara dåligt batteri.Orsaken till det kan ju vara att bilen uppenbarligen dragits runt en hel del och gått dåligt efter tvätten.

Om tvätten gjordes på en firma så bör de ställas till svars för hur de utförde tvätten och också ordna så att bilen går normalt igen.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Detta har jag varit med om efter just en motortvätt, samma symptom som TS. Jag ringde en polare som inte har tummen mitt i handen & han kom & öppnade motorhuven & knackade med en skiftnyckel på något (vetefan vad det var men de som är mekaniker på forumet kanske kan lista ut det :wink: )... kompisen sade att det inte var ovanligt att denna del "fastnade" efter motortvätt...men, det var ju lätt fixat.
Användarvisningsbild
av stuffs
V70BiFuel03 skrev:Detta har jag varit med om efter just en motortvätt, samma symptom som TS. Jag ringde en polare som inte har tummen mitt i handen & han kom & öppnade motorhuven & knackade med en skiftnyckel på något (vetefan vad det var men de som är mekaniker på forumet kanske kan lista ut det :wink: )... kompisen sade att det inte var ovanligt att denna del "fastnade" efter motortvätt...men, det var ju lätt fixat.
Det han garanterat knackade på var startmotorn. Som sagt inte helt ovanligt att "axeln" som åker ut och greppar tag i startkransen på svänghjulet skärvar fast lite :)
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
stuffs skrev:
Det han garanterat knackade på var startmotorn. Som sagt inte helt ovanligt att "axeln" som åker ut och greppar tag i startkransen på svänghjulet skärvar fast lite :)
Jepp, det där klingar bekant :)
av Fred
Skönt att det löste sig Bodil! Ett dåligt batteri kan ge väldigt många konstiga fel som du nu kommer slippa med ett nytt! :D

Mvh
/Fred
Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhår[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]