Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BM
Hej.

Behöver råd, tips och kanske en erfarenhetsberättelse.
Installerade häromdagen extraljus på min V70. Kopplingsmässigt har jag inga problem. Allt fungerar som det ska.
Nu till problemet. Jag köpte ett originalfäste från Hella som jag skruvade fast i de redan befintliga gängorna i kofångaren. Jag trodde i min enfald att detta skulle räcka som fäste i bilen men allteftersom jag monterade på de tre Hella 3003 jag köpt insåg jag snabbt att dessa gängor är alldeles för svaga för ändamålet.

Hur har Ni gjort? Jag har läst lite sporadiskt på forumet om att fästa i bilens krockbalk med självborrande stålskruv. Någon som gjort detta själv? Jag är lite orolig för att borra i denna då jag fått för mig att sensorerna till airbagen sitter i denna.

HJÄLP!

Mvh
Jonas
av Lilj
Själv har jag dragit en fuling och bara monterat mina i kofångaren (Plasten) 6 expander använde jag sen skruvade jag fast en plåt innanför grillen som jag fäste mina stabiliserings stag i. Funkar utmärkt. Hade ej garage på den tiden (förra året) så det skulle gå snabbt. Kan tillägga att registreringsskylten döljer allt när den åker dit på sommaren.
Användarvisningsbild
av flyvert
Jag tog en 50/50 lösning:

- specialtillverkade distanshylsor och skruv (o tvåstegsborr) från Volvos originalmonteringssats
- trippelextraljushållare och rostfria aluminiumstabilisatorer från Bosch

Originalkitet sitter som berg i stötfångarbalken och stabilisatorerna har jag fuskat fast i grillens plast, inte perfekt men helt OK för 5 minuters insats.

http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=sv-SE

På sommaren döljs allt av skylthållaren (skruvhålen till stabilisatorerna i grillen ser man inte om man inte tittar underifrån)

/f
av BM
Tack för ditt svar flyvert.

Finns det någon mall någonstans att borra efter eller hur vet jag att jag träffar rätt i balken?

/BM
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Jag har en mall liggandes i fall det skulle vara intressant (endast för utlåning) har även ett fäste för 3 extraljus och EUskylt som jag kan tänka mig att skilja mig ifrån... du kan använda dig at 2 borrar om du är försiktig så ingen tvåstegs borr behövs.

Nja, slangen i sig är inte så böki[…]

Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

Menar du den som man sätter i delen som sit[…]

Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 B5 som rullat 3000 mil, års[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-191[…]