Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er :)

Detta blir mitt premiärinlägg här som nybörjare på både bilar och forumet.

Min S60 -04 kände inte riktigt för att starta imorse, den gick igång och lät väldigt trött i cirka 5 sekunder, skulle kunna jämföras med att bilen "hostade" lite. Sedan stannade den, då jag vrider på nyckeln nu så "gnuggar" den på startmotorn bara, har provat att pumpa på gasen samtidigt men den tänder inte till.
Lysen och diverse elektronik går igång i hytten då jag vrider på tändningen och verkar lysa som de gjort.
Har nästan fulltank bensin också så det är inte det som är boven.

Cirka 3-5 plusgrader ute och jag har haft på motorvärmare i någon timme.

Den fungerade superfint i förrgår då jag tvättade av den så det kommer lite oväntat. (ja jag hade tanklocket stängt då jag tvättade :-)-) )

Jag skall prova att få starthjälp ikväll då jag kommer hem då jag sprang till bussen för att hinna till jobbet nu.
Kan även se om jag kan putta igång den om startkablarna inte gör susen.

Har ni några idéer eller gissningar på vad som kan ha hänt ?
Behöver ni mer info om något ?

Stort tack på förhand från en nybörjare ;)

//Hasse
En bil med insprutning ska absolut inte pumpas! Foten ska inte ens röra gaspedalen vid start.

Som föregående skrev, motortvätt kan stöka till start också.

I övrigt finns det massor av anledningar till att en bil inte startar så att läsa ut felkoder kanske kan ge en fingervisning.

Mvh
/Fred
Tack för välkomnandet och svaren :)

Jag gjorde inte en motortvätt. En vanlig svampning och trädgårdsslangen bara.

Jag ska kika på displayen om den säger något då jag kommer hem och provar igen.

Läste även något om att om batteriet är dåligt i nyckeln kan någon typ av startspärr träda in om nyckeln inte igenkänns ? Har ni nån idé om det gäller för denna typ av bil ?
Kan i vilket fall prova reservnyckeln och se om det blir någon skillnad.
Tack för svaren hittils :D

Jag fick inget sånt meddelande i displayen då jag provade

Jag har inte kollat säkringarna än, som sagt är jag ny på det mesta kring bilar. Syns det simpelt på särkingarna om de gått ?

Sitter dosan med säkringar under instrumentplanelen på förarsidan tror du ?

mvh Hasse
Vissa säkringar sitter under motorhuven och andra sitter när du öppnar förardörren där på sidan.

Bilens batteri kanske är kasst??

Annars bör du kanske läsa ut felkoder för att få svar. = Bogsering till Volvoverkstad.

Nja, slangen i sig är inte så böki[…]

Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

Menar du den som man sätter i delen som sit[…]

Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 B5 som rullat 3000 mil, års[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-191[…]