Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P1800rules
Dum fråga kanske men.. Har köpt en S60T5 och det lackar mot vinter. Har fräscha vinterhjul från en 850 kvar (15"). Passar dessa eller kommer bromsoket att ta i pga större bromsar T5 fram? Måste jag skaffa 16" vinterhjul?
av S.t.r.a.n.D
Precis som Magnus skrev så passar 15" EJ. Minst 16" MEN inte heller alla 16" passar tyvärr.
Men du t.ex. kolla Volvos originalfälgar så är det inte alla 16" som passar de större bromsarna.
Vilka som passar och inte passar (av Volvos originalfälgar) finner du här:
http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... efault.htm
Om du t.ex. kollar på ALUMINIUMFÄLG ELECTRA 6,5 X 16" S60, V70 som är ganska långt ner så står det om du klickar in på den: OBS!
Passar ej S60, V70, T5 05- i Europa p.g.a. bromsskivans storlek.

Tror det har med bredden att göra. Alla som är 6,5" breda passar inte. De som är 7" och bredare passar.
Sen är det T5 från -05 och nyare, vad har du??
Jag har en T5 -01 och kör med MIMAS 16" på vintern och enligt sidan så passar de INTE T5 -05.
Så jag har väl inte lika stora bromsar på min -01 som de nya T5orna då.

Sen hur det är med övriga icke-originalfälgar vet jag ej.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har en T5 -01 och kör med MIMAS 16" på vintern och enligt sidan så passar de INTE T5 -05.
Så jag har väl inte lika stora bromsar på min -01 som de nya T5orna då.
Enligt allt jag fått fram så är det samma 305mm bromsskivor på alla S60 (16"), så varför det inte skulle passa är jag inte säker på...
Det som jag hört skall vara att vissa fälgar faktiskt är mindre inuti pga något tjockare gods, vilket skulle göra att oken tar i själva fälgen. Någon variant skall även vara utformad så att att baksidan på ekrarna tar i oket då dom bygger mer inåt. Jag har dock själv aldrig stött på problemet oavsett hur vi blandat fälg på bil, och jag har hållit till ett bra tag i Volvos egna däckhall. Jag vet att R:en var lite extra klurig, på grund av sina bromsok och krav på 17" men det är också allt....

Konstigt är det i alla fall med dessa rekommendationer....

/Thomas
av S.t.r.a.n.D
Joo jag har också haft den informationen att alla T5 har de stora bromsarna.

Men då igår när jag satt och läste så såg jag det jag skrev om MIMAS fälgarna att de INTE passar T5 05-. Bevisligen passar dom på T5 -01. Så antingen passar de även på en -05 eller så är det skillnad på bromsarna. Kanske oket som är omgjort?
av Moody
S.t.r.a.n.D skrev:Joo jag har också haft den informationen att alla T5 har de stora bromsarna.

Men då igår när jag satt och läste så såg jag det jag skrev om MIMAS fälgarna att de INTE passar T5 05-. Bevisligen passar dom på T5 -01. Så antingen passar de även på en -05 eller så är det skillnad på bromsarna. Kanske oket som är omgjort?
På V70 så är det iaf större bromskivor (316 mm) och större ok på T5 05- och framåt
Användarvisningsbild
av Funk
Moody skrev:
S.t.r.a.n.D skrev:Joo jag har också haft den informationen att alla T5 har de stora bromsarna.

På V70 så är det iaf större bromskivor (316 mm) och större ok på T5 05- och framåt
Du har ju alldeles rätt, det är likadant på S60 T5 efter 05, hade missat den "lilla" detaljen...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Sharkman
Ett litet inslag...
Har själv ingen T5:a men en 2.4T och även den kräver minst 16" på vintern. 16" plåtfälgar är OK. Men inte alla LM fälgar är så bra. Hade förra året 16" LM fälgar på vintern från en C70 och de gav mig 1-2mm fritt vid Oken. Vilket gjorde att minsta sten skrapade och nästan kilade fast sig. Helst ska man nog ha 17" för att inte riskera något.
Också att tänka på är att du inte balanserar 16" fälgar med vikterna inne i fälgen. Utan att de fula som man använder på kanten används. Annars har du vikter som kan skrapa i oken också!
Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]