Geiger skrev:Ja, för om inte detta "feature" skulle finnas på dessa bilar, så skulle jorden förmodligen vara totalt nersurad
av alla koldioxid.
För att vara helt korrekt så har katalysatorn ingen större inverkan på en motors koldioxidutsläpp, däremot på HC, CO(1) och NOx (som försurar).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Katalytisk_avgasrening
Citerat...
"... Katalysatorrenaren behöver en temperatur på dryga 600 °C för att fungera, och startförloppet kan snabbas upp med eluppvärmning av renaren, eller genom att tillfälligt reglera förbränningen så att avgastemperaturen ökar. Den typ av katalysator som används för personbilar med bensinmotorer är platina eller en kombination av palladium och rodium. ..."
Ergo: för att försura mindre ökar Volvos motorstyrning momentant motorvarvtalet kort efter start (ju kallare motor desto mer varv o längre period).
Och tillbaka till min käpphäst: jag får "myspinne" av motorljud, och det är något speciellt turbofemmor som går "lite ojämnt" jämfört med 4, 6 eller 8-cylindriga "symaskiner".
Men min vovves ljud ligger fortfarande i "lä" vid jämförelse med en polares gamla Audi 200 TQ (med originalsystem) - den kunde väcka garagegrannars billarm och dessutom (förmodligen) avläsas från Seismologiska Institutet i Uppsala.
/f