Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av galvaren
hejsan! testqar o hör om nån vet nån bra uteslutnings metod för att kolla om det e mitt batteri eller min generator som e kass-

Har fått andvända startkablar får att få igång den ett par ggr tidigare i de närmsta månaderna
men idag när jag skulle köra barnen till MC donalds;)
dog allt i bilen Ac-inner belysning- blinkers

+ att alla varnings lampor tändes dock tändes batteri lampan först
bilen gick som en påse nötter så jag stanna den nu går den inte igång körde min ppc dosa men fick en jädra massa felkoder bla batterispänning

finns det nått enkelt sätt att utesluta generatorn eller batteriet?
Användarvisningsbild
av Brainy
Starta bilen med startkablar och kolla med multimeter mot batteripolerna att du har minst 13V laddning efter att ha avlägsnat startkablarna. Har du det så skulle jag raskt byta batteri. Är batteriet från när bilen var ny så är det verkligen dags att byta det.

Men har inte laddningslampan lyst under färd så törs jag sätta en slant på att det inte är generatorn :)

mvh
Anders
av galvaren
bytade ut batteriet 1600kr fattigare;)

men el servic erfrodras står fortfarande kvar i färdatorn
provade att radera alla koder
men kommer tillbax genast när jag startar den!
felkoden jag får e CEM-1C01 L signal
vad betyder denna;)?

sätter jag på en multimeter när bilen e igång får jag upp 12 volt med det nya batteriet
generatorn?
kol?

har 6 månaders trafiksäkerhets garanti eller 1000 mil
tror ni att denna kan täcka det?

kört 270mil o har haft den i 3 månader
av Daddan
Generatorn anatagligen. Bytte min förra sommaren. Laddningsregulatorn lägger av först. Kostade 2000:- bytt och klart i Stockholm på en firma som ENDAST jobbar med bilel (Volvo 6000:- plus arbete). Han kollade upp den gamla först givetvis innan bytet. Bosch som denna generator är en standardprodukt som många biltillverkare använder sig av.
av Daddan
greeeken skrev:Låter som generator.
Du ska ju ha mer än 12 V speciellt efter ett nytt batteri.

Men 6000 kr för en ny generator o byte av den?
Fråga Bilia vad de ska ha, det var en sprillans för kanske mellan 5-6000:- men jag köpte en inbytes på icke Volvoverkstad. Med 2 års garanti var 2000:- billigt för allt monterat o klart.
Användarvisningsbild
av Brainy
12V låter ju endast som laddningen som redan är i batteriet ja, så då får det av någon anledning inte tillräcklig laddning. Antagligen av de anledningar som beskrivs ovan.

Det var ett dyrt batteri, men var det från när bilen var ny så var det ett vettigt byte ändå. Nu har du många bekymmersfria vintrar framför dig.

/Anders
Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]