Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OneYet
Hej på er!
Idag har jag till sist monterat en slangvärmare.
Inga större bekymmer faktiskt.
Förutom ett kanske.
Jag har följt anvisningarna i monteringssatsen, vridit och vänt på slangarna och värmaren men hur jag än vrider så hamnar den under motorn.
Det första som kommer att ta i eventuella stenar eller grästovor är alltså värmaren.
Finns det något hemligt tips om hur man kan göra för att få den liiite högre upp?

Eller är det så att det skall vara en skyddskåpa under motorn? Jag har en -06 Bifuel V70.
I min Haynes-manual står det ibland "ta bort skyddskåpan under motorn" fast någon sådan har inte jag.
Användarvisningsbild
av isak
hej
varför inte defa lika montering som volvos original?
isak
Användarvisningsbild
av pang58
Får jag låna tråden lite?
Har precis köpt en V70 2.4T, -01. Tänkte få in en motorvärmare i den inkl. kupékontakt. Har sett att det både finns slangvärmare och insticksvärmare. Vilket är att föredra? Värmer bägge lika bra? Lika "lätt" att montera?
Användarvisningsbild
av isak
hej
den montras utnpå blocket typ värmedyna värmer klart sämre än instick- den har ingen direktkontakt med kylvätskan men är lättatt montera. slangvärmare hr jag alldrig monterat då det går att välja instikstyp då elementet ger minsta förlusterna. (alla märken)
isak
av OneYet
Insticksvärmare finns så vitt jag vet inte till V70 utan man får välja mellan kontaktvärmare (som monteras som original) eller slangvärmare.
Kontaktvärmare hade jag på min förra Volvo och den märktes aldrig av, väldigt dålig effekt, så en sådan ville jag inte ha igen.

Tillbaks till min fråga:

Jag har följt anvisningarna i monteringssatsen, vridit och vänt på slangarna och värmaren men hur jag än vrider så hamnar den under motorn.
Det första som kommer att ta i eventuella stenar eller grästovor är alltså värmaren.
Finns det något hemligt tips om hur man kan göra för att få den liiite högre upp?

Eller är det så att det skall vara en skyddskåpa under motorn? Jag har en -06 Bifuel V70.
I min Haynes-manual står det ibland "ta bort skyddskåpan under motorn" fast någon sådan har inte jag.
av OneYet
Idag åkte jag förbi lokale Volvohandlaren och frågade om de visste något.
Slangvärmaren hade de ingen aning om.
Däremot levererades V70 både med och utan motorkåpa.
Jag får väl ta och införskaffa en sådan från skroten.

Är det ingen som har en bild på en monterad slangvärmare så att det skulle gå att jämföra mitt montage i alla fall?
Användarvisningsbild
av Miss my Olds
Hej, det där känner jag igen, minns inte vad det var för fabrikat jag monterade på min S80, men fick som du inte nån ordning på grejerna, hur man än följde anvisningarna hängde det nedanför balken och skulle kapas av vid första bästa lågsniff mot backen. Vill minnas att jag fick vri o kapa lite på slangarna, ev. använde jag någon av orginalslangarna oxå. fick ialla fall till det så att ingen del hängde lägre än balken. Du får tänka till lite.
Har haft värmaren moterad i ca 5 år nu, används varje dag vinterhalvåret o har funkat fint. Hoppas du får till det
Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]