Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av coldhex
Jag menade inte att D5:an skulle vara oförnuftig på så sätt. Jag hade ärligt talat faktiskt hellre ägt en diesel, gillar karaktären, men som planerna för framtiden med husköp ser ut och med tanke på hur mycket jag kör eller kommer att köra så kändes det vettigt att gå ner i pris och utrustning denna gång.

Denna bil överraskade mig faktiskt, 140 hästarn var trevligare i karaktären än vad jag trodde. Med väldigt mycket fantasi så påminner ljudet lite om 850 turbon jag hade på 90.talet :lol:
av coldhex
Har haft bilen i ett par veckor nu och det är inte mycket jag saknar av BMW:n. Detta saknar jag:

- Motorn, den raka sexan, men ärligt talat hur ofta stampar jag plattan i botten? Femman är faktiskt ganska trevlig och får mig att bli nostalgisk
- M-ratten, Volvos ratt är som en bussratt och man får inget riktigt grepp.
- Sportigheten, kommentarer överflödiga
- V70n är ju inte lika snygg, nästan lite töntig, men på ngt sätt är den ändå stilig. Jag tycker om den, den är gullig
- Typiskt för Volvo så det första som krånglar givetvis en lampa som går sönder. Dejavu! Inte en endaste lampa har pajat på mina tyska bilar.

Men mycket är bättre:
- Stolarna är totalt överlägsna BMW:s bokstavligt talat skitstolar, tex. whiplash skyddet i sportstolarna på BMW är ju ett skämt. Överlag mkt skönare stolar. Helskinnet saknar jag inte en sekund.
- Stereon. Gud vad jag njuter!! Äntligen kan man rocka loss!!
- Interiören. Snyggare än BMW:n. Högst personligt jag vet, men blandningen av svart och grått och Mesh-inläggen är lyckat.
- Familjen är glad :-) Lillan kan sitta där fram och istället för att stirra in i ett lastnät har hon bra överblick och är glad mest hela tiden. Äntligen börjar vi fundera på långresor.
- Mindre knak och gnissel tex. från gummilister eller när man fickparkerar.
- Priset, hälften jämfört med BMW:n.
- Golvmattan ligger där den ska och glider inte fram stup i ett.
- Bilen känns överlag väldigt gedigen.

Sådär, detta är mina erfarenheter så här långt. Jag har ju "bytt ner mig" kan man ju kanske anse, men såhär långt har det inte varit den ångestfyllda erfarenhet som jag förberett mig på. Snarare har det varit tvärtom en positiv upplevelse!

Mvh
Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]