Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoNisse
Hej!

Den lilla fläkten bakom gallret i klimatpanelen har börjat stanna allt oftare i min CCM panel, körde ordentligt med dammsugaren så gick den igång, men det hjälper bara för ett tag.

Undrar om någon vet om man kan byta ut den lilla fläkten i CCM panelen, eller om man måste byta hela CCM enheten ?

Artnr och pris ?

Gäller för V70N 2001.

/VolvoNisse
av Fred
Tjena!

Testa att göra ordentligt rent innan du kastar in handduken! :D Jag hade isär min fläkt igår och det är busenkelt att göra! Konstruktionen är väldigt enkel och i det närmaste outslitbar skulle jag tro. Däremot är den väldigt oskyddad för smuts vilket lätt kan få den att stanna.

Ta loss hela klimatpanelen enligt de beskrivningar som finns i olika trådar (lossa minuspolen innan du kopplar ur något!!). Skruva loss de två stjärnskruvar som håller fläktpaketet på plats, var lite försiktig när du tar loss huset då det är ihopkopplat med ett kretskort i klimatpanelen. Bänd ut de två hakarna som håller ihop fläkthuset så du kan dela det i två halvor. Nu kan du lyfta av fläktens hjul och göra rent alltihop! När allt är rent och fint är det bara att sätta ihop allt i omvänd ordning så ska du se att det fungerar finfint! :D

Mvh
/Fred
av Fred
Den här beskrivningen brukar hjälpa andra med trilskande paneler!

CEM är Central Electronic Module, dvs elcentral med säkringar, reläer och strömförsörjning till div strömförbrukare placerad på vä. sidan av intrumentpanelen. Så visst har CCM och ECM samband i och med att CCM matas av ECM. Dock har jag svårt att tro att en trilskade kupésensorfläkt skulle sätta en felkod i ECM...fast man vet ju aldrig... :roll:

Mvh
/Fred
av VolvoNisse
Man ska alltså dra panelen bakåt, inte nedåt som Volvos beskrivning visar.

För er som undrar, så har enheten artnr: 8633677 och priset är 900 kr, och är komplett med tempsensor :-)-)
Senast redigerad av 1 VolvoNisse, redigerad totalt 0 gånger.
av VolvoNisse
Hej!

Tänkte bara berätta hur det gick med bytet av tempsensorfläkten och sånt.

ECC panelen gick mycket lätt att få loss, tack vare alla utmärkta beskrivningar som finns här på forumet :D
Hade inget falsben, men mitt bibliotekskort kom väl till pass, fast den var lite mjuk och blev lite skruttig efteråt :-)-)

Fläkten/sensorn var mycket enkel att byta ut, och hela klimatsystemet började fungera mycket bättre än tidigare, det var något som var paj på den gamla fläkten/sensorn då den bara fungerade ibland, och då blåste det så mycket kalluft så jag började nästan frysa, men nu fungerar systemet på ett helt annat sätt, kommer värme precis då det ska, och kyler om det blir för varmt, har tempen på +21 grader, verkar vara det perfekta värdet.

Tog isär den gamla fläkten, fanns bara en liten dammboll i den som föll ut av sig självt, annars går den lätt utan att kärva.

Jag hoppas den här informationen kan hjälpa andra som har problem med ECC.

/VolvoNisse
Användarvisningsbild
av villon
Gammal tråd jag vet, men innehåller tempsensorfläkten även tempsensor/givaren lilla tråden som ofta går sönder?

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]