Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

du har riktigt glas fram på din strålkastare & därför kan du har torkare på strålkastaren.

Det är ingen som gör svåra konstruktioner med flit. Det svåra är att göra en lätt konstruktion
Trodde jag hade plast :D
Jo, torkarna är fina ! Snacka om utveckling som går bakåt ang. detta med högtryck, men att detta berodde på plaststrålkastare visste jag inte. Varför går det bara med glas? Bara intresserad..
Vikten blir ju lägre med plast, det fattar jag.
Snackade med en volvomek för något år sedan här i Uppsala (uppl motor) och frågade lite försynt om detta med torkarna. Han sade att Volvo sade att det hade med säkerhet att göra, men han sa att det givetvis var av sparskäl. Men hur kan säkerheten påverkas? Bara lite fundersam eftersom volvomeken sade detta själv..
Och angående att man inte gör svåra konstruktioner med flit, det får man hoppas. Men förändrade man något inne i strålkastaren eller bytte till någon annan lampa eller hur kommer det sig att det är svårare att byta halvljus på en 06a än min 01a? Eller blev det trängre i motorrummet? Varför minska kåpans storlek? Så trångt kan det ändå inte vara där framme, man får ju ner handen i alla fulla fall..
det är en helt ny strålkastare, som har en annan form än den gammla.
det är billigare att göra en i plast, än med glas.
den med plast, blir repig om man har torkarblad, så därför har man högtryck (tänk på att ett är många marknader som inte har strålkastar rengöring)

att volvo kan göra strålkastare, har dom ju visat på ala modeler som nyutvecklats efter 2003.

S80, V70N & S60 kommer ju alla från S80 & den lanserades ju hösten 1998. den konstruktionen var ju då klar o en ombyggning av konstruktionen isig bir ju en tok dyr sak, små anskikts lyftningar är billigare.

Godmorgon på er. Nu har jag febrilt letat e[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]