Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nefix
Bilen har nu rullat 14100 mil, har bara haft den i 500 mil.
Ibland när den är kall lägger den i D ganska hårt, det blir som en liten fördröjning innan den lägger i den med ett ryck. När den är varm finns inga sådana tendenser.
Kan även bli ett ryck vid kickdown 2:an men det kanske är fullt normalt.
I övrigt växlar den hur bra som helst.
Så jag funderar om det är dags för ett oljebyte i lådan som så många rekomenderar ?.
Kollade med Volvo och dom ville ha 1850:- för ett byte, lät ju helt ok.
av S.t.r.a.n.D
När du startar den kall, drar du i D direkt eller väntar du ett tag??
För som du märkt så går tomgången upp när du startar och efter ett tag går den ner till normala runt 800v/min. Om man lägger i D innan tomgången gått ner så har jag också märkt att bilen rycker till när jag använder farsans V70N med auto.
av Nefix
Nä jag backar ut från garaget, kliver ur och stänger porten och efter det drar man iväg.
Som sagt det är bara ibland det kommer, lite fördröjning när man har lagt i d innan växeln läggs i.
Skumt nog har det inte inträffat den senaste veckan efter att batteriet har varit urkopplat, var inne på lack.
Vet inte om det har nått samband.
Användarvisningsbild
av Martinmat
Jag har inte märkt ngt sådant, däremot så står det ju i instruktionsboken att det vintertid vid kall väderlek kan upplevas som att växlingarna är hårdare innan lådan blivit varm.

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]