Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tomisco
Hej
Jag är freak på att dra allt med rätt åtdragningsmoment, speciellt i aluminium.
Nån som har specar på övre motorfästet?
av 9070
JK24T:

Hur vet man vad som är nytt o gammalt? Var idag och köpte ett nytt fäste, som såg exakt likadant ut som bilden ovan. Dock kostade min 515kr på Bilia i Segeltorp. Kan ju vara bra att veta ifall jag "köpt grisen i säcken".

Tacksam för ett svar
av Tomisco
Hej. När skall fästet bytas? Mitt har sprickbildningar i kanterna, men annars så verkar gummit sitta fast. Jag har automatlåda och har inte känt av de vanliga symptomen (ryck när man släpper gasen) Ska jag byta ändå? Vilka är symptomen när man har automat? Vad händer om man kör för länge med trasigt fäste. Så här ser fästet ut:
Bild

Undrar oxå om någon vet åtdragningsmomentet för bultarna i motorblocket.
av tbar
Tja,
Lyfter denna tråd eftersom det är dags på min S80. Vet inte om jag begriper inläggen ovan men det finns alltså två olika varianter på fäste.
Var inne på BraBil häromdagen och såg båda varianterna på hyllan. Om det runda fästet är gammalt och ersattes av en annan modell redan -05 enligt inlägget ovan så borde väl de gamla inte säljas???
Eller är det så att det nya fyrkantiga fästet sätts på bilar från årsmodell -05 och det gamla runda på äldre årsmodeller???
Användarvisningsbild
av greeeken
tbar skrev:Tja,
Lyfter denna tråd eftersom det är dags på min S80. Vet inte om jag begriper inläggen ovan men det finns alltså två olika varianter på fäste.
Var inne på BraBil häromdagen och såg båda varianterna på hyllan. Om det runda fästet är gammalt och ersattes av en annan modell redan -05 enligt inlägget ovan så borde väl de gamla inte säljas???
Eller är det så att det nya fyrkantiga fästet sätts på bilar från årsmodell -05 och det gamla runda på äldre årsmodeller???

Det passar på bilar innan 05 oxå
Det är det 4 kantiga fästet du ska ha och o inget annat punkt slut.

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]