Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Har har problem med min V70 T5 års 01. Bilen är chippad på SCT i Kungälv och ska ha ca 295 hk. Har bytt luftmassmätare + magnetventil efter chippningen fick en uppdatering när den nya luftmängdmätaren kom i. Men bilen har fortfarande gått ryckigt och inte gått så bra "det märks att det inte är 295 hk i den". det variera mella 0.7 & 1.0 i laddtryck, så jag fick felkod på volvo "försenad gas" så jag rengjorde gasspjällhuset och fick uppdatering på volvo till gasspjället. Nu efter så laddar bilen bara 0.6 bar och går extremt segt men ej ryckigt. Vad kan felet vara ? Chippa om den för alla uppdateringarna som gjorts ? Nån som har haft samma problem eller vet hur jag ska lösa detta ?
Tack på förhand.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Lade till bilmodell i rubriken.
bobobo skrev:Hej. Har har problem med min V70 T5 års 01. Bilen är chippad på SCT i Kungälv och ska ha ca 295 hk. Har bytt luftmassmätare + magnetventil efter chippningen fick en uppdatering när den nya luftmängdmätaren kom i. Men bilen har fortfarande gått ryckigt och inte gått så bra "det märks att det inte är 295 hk i den". det variera mella 0.7 & 1.0 i laddtryck, så jag fick felkod på volvo "försenad gas" så jag rengjorde gasspjällhuset och fick uppdatering på volvo till gasspjället. Nu efter så laddar bilen bara 0.6 bar och går extremt segt men ej ryckigt. Vad kan felet vara ? Chippa om den för alla uppdateringarna som gjorts ? Nån som har haft samma problem eller vet hur jag ska lösa detta ?
Tack på förhand.

Sök på SCT så kommer du få några som är missnöäjda o några som är nöjda.
Hände detta direkt EFTER chippningen eller kom det senare eller hade du detta innan?
Den gick ryckigt med det kändes att det va 295 hk i den då när den väl kom. efter volvo slångde i den nya luftmängdmätaren har bilen gått skit. och efter mjukvaran till gasspjället gick den ännu sämre. Kanske behöver nya stift ? eller kanske be sct om en omchippning?
Fråga någon kompis eller någon om de har en lambdasond som du kunde få prova.
Alltså den som sitter före katten. Såvitt inte det är något glappkontakt på något ställe typ lambdasond,LMM eller drar tjuvluft antingen släpper ut luften ifrån turbon.
bobobo skrev:Men egentligen borde det vara så enkelt att chippa om bilen eftersom volvo lagt över uppdateringar på både luftmängdmätaren och Gasspjället ?
Du har nog helt rätt där.

Som steg 1 skulle jag fråga chippfirman, dom har säkert nått att komma med.
Steg 2 vore att prata me volvo då. Viste dom tex om att bilen är chippad. Hade dom vetat det hade dom nog förklarat att det kan strula.
Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]