Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tisdag
Hejsan!! Jag har ojämn tomgång på min 2,4t -01 fick en kod på turboregleringsventilen.Den knackar /vibrerar både under körning och när jag har stängt av då låter den 5-10 sek. Har det något att göra med tomgången?Skall jag byta den eller går det att göra ren den ?//Nicke :-)-)
Prova dra ut kontakten och kolla om bilen går jämt då. Bilen kommer bara gå på grundladd så den kommer förmodligen kännas "slöare" än vanligt men ska iaf inte gå ryckigt.

Eller om du känner någon med liknande bil, låna den. Det tar ju ca 5min att byta.
Var i landet bor du?
Användarvisningsbild
av Tisdag
Hej Mattias den går lika dåligt på tomgång som förut, ryckte ur kontakten hjälpte inte.Det kanske är gasspjället som skall rengöras fast jag har det nya. den pendlar mellan 450rpm 1000rpm även utan ac.//Nicke Ps bor i DALSLAND
Användarvisningsbild
av greeeken
Hej hej
Måste fråga de itne så att du just bytt tändstift?
Jag fick det fenomenet o tydligen var det ett par o-ringar som inte var tillräkligt täta.
Efter byte av dom fungerade det.
En tanke bara.
Okej, då är den nog okej tror jag, kan ju inte säga med säkerhet härifrån.

Har du kollat om du får några felkoder?? (ser att de strå pcc diagnossystem i din signatur)
Spjällhuset tror jag är snabb att ge felkoder om det är något fel på det.

Kan ju vara mycket, LMM kanske?? Min har gått sönder två gånger men jag hade inte direkt dålig tomgång då utan bara att bilen ryckte fruktansvärt när jag gav full gas. Iofs så var tomgången lite låg och pendlade ytterst lite när bilen startades kall men efter ca 20-30sek så var den jämn.
Användarvisningsbild
av Tisdag
Hesan igen!! Jag fick bara kod på turboregleringsventilen. Det var bara den koden jag fick.Stiften bytte jag i Mars.Men det kan ju vara LMM har provat med att spraya med startgas.En fråga vad händer om jag plockar bort LMM och startar bilen. :shock: //Nicke
av S.t.r.a.n.D
Nog ska bilen gå men den går nog inte så bra. Eftersom det inte finns någon LMM som mäter luftflödet lär den ta ett medelvärde eller förinställt värde som långtifrån är optimalt.

Jag provade dra ut kontakten till LMM när bilen stod på tomgång och då dog den. Men den startade direkt men gick väldigt oroligt.
Hade samma problem med min gamla S70 T5, att LMM gick sönder. Då gick inte bilen alls med LMM inkopplad men utan den gick den så det gick att köra men det var knappt.

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]