Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Efter att ha lusläst "Anlo"s finfina guide i Tips & trix om att montera fast drag på V70N:
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=10484

och kikat på Volvos monteringsanvisningar:
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=sv-SE

så undrar jag om någon kan tipsa mig om det är något skiljer om man har en Bi-Fuel? Jag har inte kollat så noga i min bil men jag vet ju att utrymmet där reservhjulet ligger är ockuperat av gastankarna. Betyder detta är det är knepigt att komma åt de olika punkterna som man behöver komma åt?

Har någon här själv monterat drag på sin Bi-Fuel? Om inte kanske någon som har en Bi-Fuel med drag kan kika där bak för att se hur det ser ut?

Stort tack för hjälpen!
/Fred
Senast redigerad av 1 Fred, redigerad totalt 0 gånger.
#27 skrev:Har du någon bild på hur de ser ut under golvmattan på en bi-fuel så ska jag nog kunna svara på om de är krångligare än en "vanlig"..
Ska med bilen på Bildiagnos hos bilprovningen imorgon, kan ta lite bilder då samt höra med dem om de vet något.

Jag hoppas att de är riktigt kritiska då jag har 3 månaders garanti på bilen! :twisted:
#27 skrev:Har du någon bild på hur de ser ut under golvmattan på en bi-fuel så ska jag nog kunna svara på om de är krångligare än en "vanlig"..
Nu har jag tagit lite bilder. När jag nu kollade på Anlos bilder igen insåg jag att jag fullständigt missförstått den första bilden. Jag trodde att balken med hålen som pilarna pekar på satt framför batteriet i bilen! :oops: Därför blev jag lite orolig när jag lyfte på alla lock och mattor där bak. Kolla här får ni se:

http://jagrullar.se/forum/album_page.php?pic_id=930

Men nu fattar jag ju!! Det är ju bakersta balken, den där skrapskyddsplåten sitter på, som Anlos bild visar! :D Genast minskade min oro för dragmonteringen!!

Jag fick tag i en komplett fast drag, inklusive elprylarna, för 1180 spänn från skroten! Och då är frakten inräknad!! Rätt OK pris, eller hur?! :D
För att knyta ihop denna tråd, och om någon annan Bi-Fuelägare undrar om dragmontering, kan jag meddela att det var hur smidigt som helst att montera! Det enda som är lite struligt är att såga upp urtaget i kofångaren. Man vill ju inte såga ur för mycket vilket gör att man måste ta lite i taget och prova sig fram. Detta är bökigt när man är ensam att brottas med den slingriga kofångaren! 8)

Min krok sitter jättebra och nästa grej blir att ordna så att dragkontakten bli avtagbar. Anordninen är nästan klar och resultatet kommer redovisas i en egen tråd, som förhoppningsvis kan hamna i Tips och trix-sektionen!

Mvh
/Fred
Fred skrev: Jag fick tag i en komplett fast drag, inklusive elprylarna, för 1180 spänn från skroten! Och då är frakten inräknad!! Rätt OK pris, eller hur?! :D
Själv har jag beställt ifrån Volvo och hämtar prylarna på måndag. Fast drag inklusive kablage och plåt under motorn kostar ca 3 900 kr. Rena rånet!!
Rajmond skrev:Eftersom du köpte kroken på skroten så köpte du väl en till en Bi-fuel eftersom det inte är samma dragkrok som till en vanlig V70 :wink:

/Jonas
Givetvis skaffade jag en krok för min bil...och som sagt, allt gick utmärkt. Bilen gick igenom registreringsbesiktningen och jag har dragit vagn utan problem.
webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]