Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vet inte om jag har fattat dig rätt men vill du ha så att batterierna laddas under färd eller vill du ha konstant driv spänning till tex kylskåpet under färd.På min bil en V70 -01 sitter det ett relä som matas direkt från batteriet och får styr ström ifrån ena bakljuset och matningen till husvagnen går ut på backljus stiftet i släpvagnskontakten(nackdelen är att du tappar backljuset).
Väcker liv i en gammal tråd...
Men visst går det att få spänningsmatning på stift 2 även på senare än 2004. Åtminstone om man använder Volvos egen Trailer Module (TRM, CAN-bus baserad). Det finns tre olika mjukvaror som man kan ladda in i TRM, där man väljer om man vill ha laddning, dimljus eller backljus på stift 2.

I min XC70 blir det då laddning på husvagnsbatteriet när jag kopplar in den till bilen.
as01 skrev:Väcker liv i en gammal tråd...
Men visst går det att få spänningsmatning på stift 2 även på senare än 2004. Åtminstone om man använder Volvos egen Trailer Module (TRM, CAN-bus baserad). Det finns tre olika mjukvaror som man kan ladda in i TRM, där man väljer om man vill ha laddning, dimljus eller backljus på stift 2.

I min XC70 blir det då laddning på husvagnsbatteriet när jag kopplar in den till bilen.
Hej
Intressant, enligt Bilia-killen så fanns inte den möjligheten. Var får man tag på den modulen? Eller sitter den redan monterad och behöver bara laddas med rätt mjukvara?
Jag har gått och funderat på hur jag ska lösa problemet eftersom jag har booster i husvagnen och vill kunna ladda husvagnsbatteriet under färd (samt kunna driva kylskåpet).
Mvh Snider

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Hej. Undrar om det är någon som vet va[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel