Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonnyo
Hej har en Volvo s80 t5 -99a: nyligen köpt. veckan efter köp började elkylfläkten gå hela tiden, även när bilen är avstängd, fick felkod elkylfläktsrelä felaktigt. Har kopplat bort fläkten o kör bara kortare turer tills jag köpt delar och motortempen håller sig på mitten eller strax över. Igår så började ecc:n att klabba ,den kyler bra ett tag sen kommer bara ljummen luft en stund sen går den igen. Kan det ha samband med elkylfläkten eller den håller på att packa ihop. Vågar jag använda bilen mer innan relät ät bytt? och var sitter ovannämda relä? Många frågor men hoppas någon kan hjälpa mig med tips
av jonnyo
dessutom skulle det vara intressant och veta om jag fått den till bra pris eller betalt för mycket.Den har gått 31 000mil, nybesiktigad,nya vinterdäck all utrustning som finns att få i princip och en tidigare ägare, jag gav 27 000 lappar för den
Användarvisningsbild
av wissel
Hejsan jonnyo, nej du har nog kommit till rätt forum men det är ju lördag o semestertider som kan vara att det är liite dött....din kylfläkt kanske ingår i garantiutbytet som Volvo skall göra automatiskt vid service, jag har en 2001 och när jag servade den på volvoverkstad första gången så upptäckte meken att den inte var bytt.....han bytte den på 10 minuter.Detta var 2008. Tidigare mekar hade inte "märkt" att originalet satt där !! Kostade GRATIS.
Priset tycker jag låter förträffligt faktiskt, så där har du lite pengar i reserv att repa för om oturen är framme, men 31 k på din S80 är inte speciellt oroande tycker jag om dom har bytt oljor osv, på rätt intervaller.
När det gäller kylan så fungerar tydligen kompressorn korrekt vilket kan betyda att du har damm i gallret under radiodelen där en lite fläkt döljer sig som suger in luft för att bedöma hur varmt du har i kupén ? Dammsug där men peta inte där, då stannar fläkten för gott....om du har en automatlåda så skulle jag byta oljan på den vid första bästa tillfälle, det ingår inte i Volvoservicen märkligt nog. Sedan hoppas jag att du kommer in på detta forumet framöver då massor av kunskap o tips hela tiden flödar här. Här kan du lära dig massor, förresten ett tips lägg in mera uppgifter i din signaur som till exempel var du bor, vilken bil, vilken motor, automat eller manuell osv då slipper du skriva detta varje gång, mera info flera svar........:-)
av jonnyo
Tack Wissel för ett detaljerat svar,det är väl som du säger att det beror på semestertider.Jag skall prova ditt tips för ecc:n och se om det hjälper.Jag har fått tag i en servicetekniker på volvo som säger att fläkten inte är bytt på den och dom skall göra det den 16 juli kostnadsfritt och jag hoppas det hjälper. Tusen tack för det tipset. Serviceboken är rätt komplett och olja och sånt verkar skött. Kamrem är bytad vid 23 000 mil så det är väl snart dax. Vxl är en manuell så man kanske skall kolla nivån i den för säkerhets skull. Jag skall fylla i lite fler uppgifter om bilen och kolla in här med jämna mellanrum för här finns ju mycket matnyttigt i gamla inlägg
Användarvisningsbild
av wissel
Brukar inte kamremmen bytas vid 16 K mil ? Då blir väl nästa vid 32 K mil ?
Lite osäker där.......Lycka till
Användarvisningsbild
av wissel
Kom på en sak till, ta en liiten papperslapp o håll framför fläktgallret, det skall "sitta kvar" då fungerar fläkten där bakom, samma när du haft igång bilen och Automat ECC igång vilket jag hoppas att du alltid har...stäng av bilen så kan du i de flesta fall höra Fläkten snurra därbakom, håll tummen för ett ögonblick så ökar fläkthastigheten, men inte för länge för då dör den också. är den död så är det en kostnad på ca 700 pix, du byter den lätt själv. Finns utmärkta trådar på detta i Forumet. :-)
av jonnyo
Tack skall kolla det.Beträffande kamrem så sitter det en lapp i motorrummet där det står byte vid 22 800 mil och samma står i serviceboken. Jag vet inte om dom missat den vid 16000 mila eller vad men jag skall höra mig för lite när jag skall in på volvo

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Hej. Undrar om det är någon som vet va[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel