Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av macallan
jag har en v70n 2,4t -00 som har tappat draget,det finns inget drag när jag gasar på..förut kändes suget vid gaspådrag men ej nu..kanske finns ytterst lite ladd men vart har det tagit vägen?
bilen har gått knappt 17`mil..förslag på vad det kan vara? eller ska jag köpa en ny magnetventil och hoppas..kan jag kolla nåt själv eller behövs en tripp till volvo för att kolla felkoder? luftmassemätaren byttes förra året..slangarna verkar hela..såg på nåt forum om läckage på tryckklockan hur kollar jag detta.
tack på förhand och för ett bra forum!
Senast redigerad av 1 macallan, redigerad totalt 0 gånger.
av Jacco
Jag är till 99% säker på att det är magnetventilen, hade exakt samma problem på min bil nyss s60 2.4t gått 18k du kan läsa mer om det längre ner under "Turbo problem s60 2.4t"
av macallan
tyvärr så kvarstår problemet och nu testar jag om det funkar med rengöring utav LMM (luftmassemätaren) det jäkliga e att den byttes för inte såå länge sen..annars kanske de e laddtrycksgivaren ? vart den nu sitter?
av macallan
jaha..rengöring verkar icke funka..kanske laddtrycksgivaren e kass? ..va kostar en sån? o vart sitter den? måste nog åka till en verkstad iaf o kolla om det finns nån felkod på bilen..de e ju faan att man e mellan två jobb!
av macallan
jaha..inga fel i bildatan..enligt min mekaniker så lutar det åt att någon kamaxel står fel! uppstod isf vid kamremsbytet..
vissa höga värden på lambda..turbon snurrar men ej vid acc..spjällhuset ok..bilen tar mkt bensin..

e ni intresserade av uppföljningen av detta så återkommer jag..........
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jag tror att du fått dit kamremmen fel. Hade samma fel på min pappas 740TIC. Drog massor och var slö så kolla detta omedelbums.
av macallan
NU äntligen är detta ett avslutat kapitel..kamremmen satt fel! bilverkstaden som utförde jobbet hade satt en kugge fel på båda kammarna! de hade varit på avgasskruven och spänt remmen för hårt..
Jag ska ge de på tafsen imorrn...önskar att detta varit usa, då hade jag stämt dom..usch va arg/förbannad jag e!
Men jag har en turbobil igen..... :D
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Skönt att det löste sig men antingen får du lite gratis av dem nästa gång eller använda en annan verkstad.

Hej, någon som vet var man kan få tag […]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel

Elpriset

Något liknande detta att fästa i husg[…]