Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Roland2
Har en V70 D5 2004, som ved pådrag plutselig taper motorkraft og gir meg en feilmelding om at "motor wart erforderl"(importert). Bilen har gått 155 000.
Har hatt bilen på verksted to ganger etter problemet oppsto, og etter hva jeg fikk fortalt har de nå byttet en turbotrykk-ventil.
Bilen gikk så greit ca 1 dag, men da jeg i dag ga skikkelig gass kom jammen meg problemet igjen. Lite kraft og feilmelding.

Men, i motsetning til før de byttet ventilen, ga problemet seg nå etter ca 30 sekunder, feilmelding forsvant og kraft tilbake. Tidligere hjalp det bare å slå av og på tenningen. I tillegg synes jeg at problemet nå oppstod ved høyere motorkraft enn før byttet av ventilen. Så ventilen har muligens hjulpet noe på problemet.

Jeg ser det er flere som har hatt dette problemet, men ingen virker å ha en klar diagnose. Må jeg bytte hele turboen tro? Hvor mye kan det bety i pris?

Er takknemlig for alle tips.
av Roland2
Hei, har dessverre glemt å be om feilkoder fra verkstedet, men symptomene ligner veldig mye på ECM 6805, som flere her og på volvoforum.no rapporterer.
Men, det går bedre nå. Hadde bilen på Volvo verksted i går. De kontrollerte alle slanger, og lastet ned ny ECM software (har tidligere byttet magnetventil). Etter dette klarte ikke mekanikeren å utløse feilen på nytt. Han sa at det som kan oppstå er at de minste turbin-hjulene kan kokse ned og sette seg fast ved "dau kjøring" (ikke meg, må være kona...). Mekanikeren kjørte bilen tungt på verkstedet, med håp om å løse opp litt i disse hjulene.
Jeg er forsiktig optimist, siden 1 1/2 times hard kjøring hjem fra verkstedet ikke utløste feilen!! Jeg skjønner likevel ikke helt at en ECM oppgradering skal kunne fikse problemet. Problemet er da kanskje fremdeles der, men forskjellig motorstyring vil kanskje "omgå" feilen?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Har de mätt laddtrycket på verkstaden? Nu vet jag inte vad laddet skall ligga på men det är väl 1,1 bar. Har de mätt upp GLT så att detta stämmer. Tyvärr är verkstäder totalt urusla på att felsöka saker. De byter saker på måfå som brukar gå sönder tyvärr.

Går bilen som den ska nu?
av Roland2
Hei, bilen gikk bra et par dager etter verkstedsbesøk, men så fikk jeg feilmelding/nødmodus igjen. Men, idag leste jeg et innlegg på volvoforum.no om å kjøre bilen opp i rødt på 1ste og 2ndre gir. Behandlingen skal vistnok være bra for å få bort koks i de små turbinene. Dette var nok det samme som volvomekanikeren sa til meg, men skjønte ikke at jeg skulle kjøre på 1ste og 2ndre gir før idag. Problemet skjedde på 3dje før.
Dette virket meget bra! Nå har jeg ikke problemet, men det kan jo oppstå igjen hvis bilen blir "dau" kjørt. Da får jeg bruke samme oppskrift.

Det er nå en diskusjon igang på volvoforum.no om denne behandlingen kan skade bilen (høy rpm), men en så god motor som D5 bør vel klare det? For meg har behandlingen virket supert.

http://forum.volvoforum.no/viewtopic.php?f=31&t=36879
http://forum.volvoforum.no/viewtopic.ph ... 3&start=25
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Att varva upp på rött under en väldigt kort tidsperiod är ju inte bra men inte farligt bara man inte ligger kvar på rödmarkering för länge. Du har ju ett varvtalsstopp som klipper motorn så att den inte skall skadas. Dock skulle jag göra denna behandling några 100 mil efter oljebyte så att man kanske inte gör det med olja som gått nästan 2000 mil. Jag vet att Mitsubishi haft problem med sina GDI motorer. De behöver varvas ur ibland.
Jag får väl låsa min automat på 3:an om jag tycker att den är orkeslös. :shock:

Hej, någon som vet var man kan få tag […]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel

Elpriset

Något liknande detta att fästa i husg[…]