Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattias00
Ja, jag parkerade lite slarvigt häromdagen så att jag stötte till fronten på min V70 lite sådär lagom hårt. Det blev inga bucklor eller nåt men när jag skulle köra iväg en 5 timmar senare så saknades det en halvliter kylarvätska. Jag tänkte det var en läcka som en följd av morgonens bravad, men efter påfyllnad kan jag inte se att det skulle ha minskat efter ett dygn och 7 mils körning. Så kan den ha tömt kylarvätska vid frontstöten eller är det bara en slump?
av Fred
Hej, och välkommen till forumet!

Det låter väldigt osannolikt att din lilla "bump" skulle orsakat förlusten av kylvätska. Om man smäller i fronten rejält kan ju en skada på kylaren uppstå men då skulle den läcka konstant.

Mer troligt är då att du kollat nivån vid olika motortemperaturer. När motorn är kall går nivån i expansionskärlet ned och när motorn blir varm går den upp. Så om du vanligtvis kollar nivån med varm motor och nu, när du bumpade i, kollade när motorn var kall så kan nivån skilja. Om detta är fallet så har mängden vätska i systemet inte förändrats, bara mängden i expansionskärlet vilket är helt normalt. Av denna anledning ska man alltid kolla nivån när motorn är kall.

Mvh
/Fred
Uppvärmda vindrutespolare.

Nu var mitt problem inte spolarvätska fö[…]

värme problem

Okej! jag tänkte som en sista grej att provtr[…]

VIDA vill inte radera felkoderna, jag misstän[…]