Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knivstav70
Hej

Jag har haft återkommande problem med min v70 2.4t -01 15000mil
Började med att motorlampan tändes ibland var tredje dag.

Åkte till Bilia och gjorde en felsökning fick då en felkod på lambdan, mekanikern trodde att det var gasspjället
för den började bete sig kostigt också.

Nu har jag nytt gasspjäll och samma fel igen.

Känns som att jag inte får något laddtryck när detta fenomen inträffar, beslöt då att byta magnetventilen men lampan återkommer och jag har fortfarande varierande laddtryck........

Någon som har haft detta problem med varierande laddtryck??

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Svajande ladd beror ofta på luftläckage. Har du kollat alla vakuumslangar? Bytt stift? Luftmassemätaren kan vara sönder. Har du sport luftfilter?
Det kan också vara avlastningsventilen. Det kan vara mycket som spökar.
Lambdan som ga av felkod är den bytt? Eller försvann felkoden vid byte av gasspjäll.
1.Börja med att kolla vakuumslangar
2.Byt stift
3.Kolla avlastningsventilen
4.Kolla lmm
av Knivstav70
Bilia hade kollat luftmassemätaren, den va OK. Felkoden försvann , verkar som felkoden kommer när jag gasar lite häftigare.
Bilen är helt org

Märkte att magnetventilen (Den som funkade i 5dagar) Börjadde surra efter att jag stänkt av bilen i några sekunder. Någon som vet varför den gör så eller har den hakat upp sig?
av sifferkod
Laddtrycket borde inte ha något med avlastningsventilen (den släpper bara ut /åteleder) överblivet laddtryck när spjällhuset stängs. Förövrigt så sitter avlastningsventilen även kallad dumpventil på turbon. En trekantig platta med 3 skruvar och en vakumslang.

Mvh Jimmy
av sifferkod
Du kan kolla wastegatearmen som sitter på turbon. Det är ett stag som sitter mellan turbon och wastegaten/tryckklockan. Den kanske har släppt eller glappar.

Mvh Jimmy
av Knivstav70
HAr precis kommit hem från Bilia. Bytte laddtrycksgivaren på röret, Den verkar gå bättre nu och jämnare laddtryck.
Den gammla verkarade sitta dåligt också jämfört med den nya.

Tror att laddningen ska funka bra nu......Provar annars att kolla staget på wastegaten.

Tack för visat intresse

PS magnetventilen som lät konstigt ska göra det enl Volvo
Användarvisningsbild
av Sharkman
Satt laddtrycksgivarn lättåtkomlig? Vad kostade den?
Uppvärmda vindrutespolare.

Nu var mitt problem inte spolarvätska fö[…]

värme problem

Okej! jag tänkte som en sista grej att provtr[…]

VIDA vill inte radera felkoderna, jag misstän[…]