Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TraktorKing
Har en XC 90, D5, 2005a. Nu är det så att den vägrar mata ut min cdskiva (o ja, det är en bränd skiva). Killarna på verkstaden säger att det är "jääätte vanligt" att det inträffar och att man därför måste köpa en helt ny cd/radio :evil: .
Finns det någon som har erfarenhet av detta? Är det verkligen så vanligt, kanske man kan lirka ut skivuslingen utan att använda sprängdeg el dyl?
Tacksam för hjälp!
av FetaZde
Jag tror att jag har haft samma problem på min stereo i min V70N. När jag skulle mata ut skivan så hände inget och på skärmen stod det (Error). Då tryckte jag på eject igen och samtidigt tog jag en annan skiva som jag försiktigt tryckte in i spelarn. Då kom cd-skivan ut.
Testa detta o se om det fungerar för dig också.
av Gandalfi
Jag har haft exakt samma problem med min stereo i min V70. Var inne på Volvo och fick samma svar som du fick, men envis som jag är så tänkte jag att om jag ändå tvingas byta hela. Så kan det ju inte skada att prova och hitta felet själv.

Så jag plockade ut hela stereon och började försiktigt skruva ner den, började med att lossa på hela plastfronten, lite lirkigt men det går. När den sen väl är borta så ser man de rörliga delarna mycket bättre. Precis innaför inmatningshålet i plastfronten sitter det en "matarvals" kan vi kalla den. Alltså den "vals" som sätts i rullning när den känner att du håller på och sätta i en skiva, och vice versa när du trycker på mata ut. Jag vågar nästan garantera att den har släppt i någon sida, alltså hoppat ur sitt läge och därför sitter lite snett, tillräckligt för att din skiva inte ska gå att mata ut och du får ett ERROR meddelande i skärmen. Det var detta som var felet i min stereo, så jag tog en liten platt skruvmejsel och tryckte i ändan på valsen, på den sida som hade hoppat ur sitt läge :-)-) . Det syns väldigt väl om den har hoppat ur led om man jämför respektive sida med varandra. I så fall tryck ner "valsen i sitt läge igen tills du hör ett "klick". Tryck i sladdarna på baksidan och prova innan du monterar fronten och sätter tillbaks stereon.

Så åtgärdade jag min stereo och sparade ett par tusenlappar, tog mig som glad amatör runt en timme, fronten var lite speciell att få av, jag tyckte det i alla fall. Hoppas detta kan hjälpa dig, kan vara värt ett försök om du ändå har beslutat dig för att byta den, då spelar det ju ingen roll om du sabbar den ännu mer.

//Fredrik
Uppvärmda vindrutespolare.

Nu var mitt problem inte spolarvätska fö[…]

värme problem

Okej! jag tänkte som en sista grej att provtr[…]

VIDA vill inte radera felkoderna, jag misstän[…]