Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jedi
Har precis inhandlat en begagnad S80 2.4T från 2001. Som vanligt när man tror att man har gjort en bra affär så börjar felen dyka upp ett efter ett. :cry:

Har varit ute och kört då varningen för "låg batterispänning" börjar lysa. Den röda batterilampan lyser vid start, men slocknar som den ska. Det innebär att det inte lyser någon varningslampa som indikerar att generatorn INTE laddar. Nu har jag inte hunnit testa om generatorn levererar ström till batteriet, men om den inte gör det så borde ju laddningslampan lysa eller? :???:

Eftersom jag trodde att det var batteriet som var kass så köpte jag ett nytt idag. Efter att jag hade varit ute och kört 2 mil med det nya batteriet så började varningen om låg batterispänning återigen att lysa. Efter besöket i stugan så vände jag hem och varningen började återigen att lysa på en gång. Jag hann köra 1.5 mil och sedan så blev instrumenten som en julgran och bilen la av. Som tur var så hade jag det gamla batteriet i bagageluckan och lyckades på så sätt ta mig hem. :(

Är det generatorn i alla fall som spökar? Verkar ju som det trots att det inte finns en enda varning om att generatorn är trasig. Hur svårt är det att plocka ur generatorn och kontrollera om delar måste bytas ut? Kanske det finns någon i närheten av Uppsala som vill tjäna en liten slant på att hjälpa mig? :wink:
av Daddan
Definitivt generatorn och troligen spänningsregulatorn i denna. Bytte min förra sommaren efter exakt samma symptom. Köpte en begagnad, renoverad i Stockholm som kostade en spottstyver av nypris inkl. i- och urmontage (2000kr). Ganska meckigt för honom att byta utan att montera bort det som Volvo vill montera bort och tar betalt för, men det går.
av Jedi
Daddan skrev:Definitivt generatorn och troligen spänningsregulatorn i denna. Bytte min förra sommaren efter exakt samma symptom. Köpte en begagnad, renoverad i Stockholm som kostade en spottstyver av nypris inkl. i- och urmontage (2000kr). Ganska meckigt för honom att byta utan att montera bort det som Volvo vill montera bort och tar betalt för, men det går.

Tack för ditt svar. :) Misstänkte att det kunde vara så som du säger. Har kollat på laddningsregulator på MECA och den ligger på runt 1000-lappen. Köpte en mekhandbok där det står hur man tar bort generatorn, men det är lite jobb eftersom man måste ta bort servopumpen om jag inte minns fel och givetvis rem + spännare för att komma åt eländet.

Kan tillägga att jag nu har demonterat generatorn och dessförinnan mätt upp batteriet både med motorn igång och avstängd. 12.2 volt (dåligt batteri) med motorn avstäng och 11.09 volt och sjunkande med motorn igång tillsammans med helljus, radio, mm påslaget. Kollade laddningsregulatorn (kolet) och dessa låg an mot axeln. Kändes tydligt att kolet fjädrade tillbaka när man skruvade regulatorn på plats.

Då är det frågan om det är laddningsregulatorn som är problemet eller om det är generatorn som strular? Hur mäter man upp det? Måste generatorn lämnas in på ngn firma som kan kolla upp det? ?:-/
Användarvisningsbild
av isak
hej
ta med dig gen- till generatorservice i uppsala så sätter de den i bänk, ser om det är laddnregulator eller om det är fasfel på den
lycka till
isak
av Jedi
isak skrev:hej
ta med dig gen- till generatorservice i uppsala så sätter de den i bänk, ser om det är laddnregulator eller om det är fasfel på den
lycka till
isak
Tack igen!

Kollade deras hemsida och fattade bara att dom nu säljer reservdelar till generatorer. Förr vet jag att dom servade generatorer och det gör dom kanske nu med. Ska låta dom kolla på den. :D

Då har jag fått generatorn fixad. Det var laddningsregulatorn som var trasig. Sedan bytte dom även ut "släprullarna" som måste lödas fast. Kalaset hamnade på 1500:-. Tur att man slapp lämna in bilen för att ta ur och stoppa tillbaka generatorn eftersom jag gjorde det jobbet själv. Då hade det säkert kostat det dubbla.

Bökigt var det, men det gick. det värsta var nog att få tillbaka remmen runt alla hjul. Trögt som sjutton och trångt så det förslår när man skulle dra tillbaka spännrullen.
Uppvärmda vindrutespolare.

Det är spolarslangen som är uppvärm[…]

Felparkering...

@sewen , Äh, be de skicka bilden till dig f[…]

10 mil tog det innan nivån uppdaterades i in[…]

Det beror lite på vad för batteri d&aum[…]