Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
Som många här förstått så har jag en årsny V70 i mina ägo.

Detta betyder således att bilen har ett antisladdsystem (som enl. mig är helt underbart) som bromsar ett eller flera hjul för att motverka en begynnande sladd. Detta i sin tur bör väl (rent teoretiskt sett) göra att bromsbeläggen slits väldigt olika!? :???:

Min erfarenhet är att sneslitna klossar ger en obalans vid kraftig inbromsning, d.v.s. bilen vill dra åt något håll... :shock:

Nu har detta inte hänt, men bör jag vara beredd på att det kan hända (med tanke på att anti-sladd jobbar i varje nerisad kurva) eller är bromssystemet mer inteligent än så? :roll:
Användarvisningsbild
av 911RS
Att bromsbeläggen slits olika borde inte spela någon roll eftersom kolvarna i oken alltid har samma avstånd till skivan. Skulle oket börja kärva så att oket inte rör sig fritt både mot och från skivan då kommer en ojämn bromsning att ske (vilket är vanligt på gamla och misskötta bromsok). Så jag tror inte du kommer att få några problem men vad som eventuellt kommer att hänta femte ägaren om 10 år det vet man inte.
Användarvisningsbild
av CarMan
du kan absolut inte på någe vis få bromsen att ta olika bara för att klossarna är olika slitna.

& du behöver inte vara orolig för att bromsarna slits oljämt.

tänk efter hur många mil du måsta åka innan klossarna måsta bytas, sen gissar du på hur många minuter av den tiden du av olika anledningar har haft foten på bromsen, sen jämför du med dom få sekunderna som ditt antisladdsystem har arbetat.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]