Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jacco
Tjena !

Jag köpte en s60 2.4t nyligen och måste fixa ett problem som finns på den.

När man gasar så får den en skön kick vid 2000-3000 rpm men sen "dör" effekten känns ungefär som att turbon stängs av efter det, blir som en vanlig sugmotor.

Jag kopladde upp den till polars BSR dosa och den visade en Felkod på turbon men gav ingen exakt kod utan typ 3 alternativ. Så jag tänkte kolla med er ifall nån har en aning vad det kan vara?

Tack & sorry ifall det nån likande tråd redan finns ( ny på forumet )
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Lade till bilmodell i rubriken.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kan väl skriva vilka tre felkoder du fick. Varje felkod har ju en "kod" som betyder något. Det kan vara mycket som strular till en liten skitsak. Trasig lmm kanske? Trycklocka som läcker mm. Gå över alla vakuumslangar och byt dessa. Många laddtrycksfel har med vakuumläckage att göra.
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Låter ju återigen som den berömda magnetventilen som sitter på luftburken. Turboeffekten blir "svajig". Liksom kommer och går. 500 kr och 1 minuts arbete så går bilen som vanligt igen (om det nu är den...)

Mvh Tomas
av Jacco
Tackar ! ska kolla genom slangarna !

En till sak bara, när den går på tomgång så kör man ett pip typ som en turbo, sen när man gasar så försvinner det, ere normalt, eller kan det vara ett teckan på läckage ?
av Jacco
Ska bara lägga till det jag fick avläst från BSR Diagnostic....

ECM130A
List of search result for: ECM130A
ECM-130A Intake air leakage. Faulty signal
ECM-130A Mass air flow (MAF) sensor. Faulty signal
ECM-130A Mass air flow. Signal too high
ECM-130A Mass air flow. Signal too low

ECM6806
List of search result for: ECM6806
ECM-6806 Turbocharger (TC) control system flow fault. Flow too high. Permanent/Intermittent fault
ECM-6806 Turbocharger (TC) control system flow fault. Flow too low. Permanent/Intermittent fault
ECM-6806 Turbocharger (TC) control system flow fault. Signal too high
ECM-6806 Turbocharger (TC) control system flow fault. Signal too low
ECM-6806 Turbocharger (TC) control valve, flow fault. Pressure too low

Det måste förmodligen vara Nåt av de här som är "to low" eftersom jag får sämmre effekt?

De 2 felkoderna får jag. men jag vet inte exakt vart felet ligger. Ere en datakoll på Bilia som gäller då eller ?
Användarvisningsbild
av lars2172
farmerswalk skrev:Låter ju återigen som den berömda magnetventilen som sitter på luftburken. Turboeffekten blir "svajig". Liksom kommer och går. 500 kr och 1 minuts arbete så går bilen som vanligt igen (om det nu är den...)

Mvh Tomas
Ja kan nog hålla med farmerswalw .ECM-130A = luftmassmätare. ESM-6806= Lågturboreglering
av Jacco
Så!

Det var som ni sa, Magnetventilen, bytte den o alla felkoder försvan även den från luftmassmätaren.

Nu går den hur fint som helst! :mrgreen:

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]