Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70 2,5T - 99
danjo966 skrev:
NCR skrev: Ett tips är att du lusläser allt om S60 och V70N här på forumet (mycket delar är detsamma på de modellerna). De allra flesta problem man kan få finns nog representerade här.

Det finns ju alltid risker med att köpa begagnade bilar, men om du gör en M-test så slipper du ju obehagliga överraskningar i alla fall.
Det tänker jag absolut göra!

En sak till bara: När man läser runt lite mer på forumet så verkar väldigt många få saker utbytta/fixade på garantin trots att bilen har några år på nacken. Hur länge gäller garantin egentligen, eller är det där liksom "good-will"-grejer som Volvo gör?
"good-will" eller förlängd garanti ....detta har vi bytt EFTER nybilsgarantin gått ut på vår S60 ........ som är knappt 3 år gammal nu :

låskistor båda framdörrar samt gasspjället

nu har pdm:en lagt av ( passenger door modul ) så nu är allt dött i höger framdörr!!! ingen förlängd garant i på detta , bara 2 år/nybilsgaranti
kostar ny modul ca 2 500:- , pogramvara ca 350:- 400:- samt arbete 300-400:- , skulle landa på strax över 3 papp otalt.
av danjo966
Återigen: Tack för alla svar!

Jag har även nu kollat runt en hel del i resten av forumet och på andra ställen...

En sak lurar jag dock fortfarande på: Hur bedömer man värdeminskningen på bilen? Det talas här om 1500/månad, 10kr/mil.
Hur kan man räkna? Finns det nån bra sajt (förutom http://www.bilpriser.se)
Användarvisningsbild
av henka35
Beror helt på hur eftertraktad bilen är. Men 1500 kr/månad räcker nog tyvärr inte. Räkna med ca 30000 - 50000 kr/år beroende på modell och utrustning de första åren. Som exempel har min V70 2.4 170 halverats i värde på 3år. Från 340 till 170 kkr. Dock sker en prisstabilisering när bilen blivit några år gammal.

/Henrik
av danjo966
Ja, i mitt fall gäller det ju en s60 från 2001, så där bör det väl redan stabiliserat sig. Har för mig att jag var inne på nån sida där de räknade med att värdeminskningen på den bilen var typ 9kr/mil. Kan dock inte komma på var jag såg det. Det var inte konsumentverket, de verkar räkna lite annorlunda...
av Teemu
danjo966 skrev:Ja, i mitt fall gäller det ju en s60 från 2001, så där bör det väl redan stabiliserat sig. Har för mig att jag var inne på nån sida där de räknade med att värdeminskningen på den bilen var typ 9kr/mil. Kan dock inte komma på var jag såg det. Det var inte konsumentverket, de verkar räkna lite annorlunda...
tycker 9kr/mil låter lågt. Ger ju då en värdeminskning på enbart 18000kr vid en körsträck på 2000mil/år.
av danjo966
Jag har nu gjort en M-test på bilen och den verkar vara OK.

Endast ett litet orosmoln:

Det fanns lite "oljefukt" under motorn, eventuellt är det vevaxeltätningen.
Alltså, inget direkt läckage, men lite fukt.

Nu var det också för mycket olja påfyllt, så det kanske trängt ut lite av den anledningen.

Pratade med en verkstad och de trodde inte det var några problem (de tittade dock inte på bilen).

Vad tror ni?
av danjo966
Ingen som tror nåt om detta?
Användarvisningsbild
av greeeken
Köp en Bmw 5 serie
Användarvisningsbild
av Mats
danjo966 skrev:Jag har nu gjort en M-test på bilen och den verkar vara OK.

Endast ett litet orosmoln:

Det fanns lite "oljefukt" under motorn, eventuellt är det vevaxeltätningen.
Alltså, inget direkt läckage, men lite fukt.

Nu var det också för mycket olja påfyllt, så det kanske trängt ut lite av den anledningen.

Pratade med en verkstad och de trodde inte det var några problem (de tittade dock inte på bilen).

Vad tror ni?
När jag skulle byta in min V70 -01 förut så hittade dom läckage mellan motor och låda, som tur är så går sådant på maskinskadegarantin så det blev ca 2000kr i självrisk. Den hade gått typ 5000mil då...
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]