Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jimDK
>>sög ut det som fanns i syetmet. Och mätte det till 200gram.
Jag läste det som om det var 200 gram kvar ,
och tillsammans med ytterligare 800 gram , ger 1000gram
>>blåste han in min 200 gram, samt ytterligare 800.
forlåt,kanske jag missförstår :???:
Användarvisningsbild
av CarMan
jimDK skrev:>>sög ut det som fanns i syetmet. Och mätte det till 200gram.
Jag läste det som om det var 200 gram kvar ,
och tillsammans med ytterligare 800 gram , ger 1000gram
>>blåste han in min 200 gram, samt ytterligare 800.
forlåt,kanske jag missförstår :???:
nä det stämmer, o verkar glasklart, men det är inte lika klasklart i den andra tråden (mycke gissningar som redovisas som fakta)
RubbyDubby skrev:Så ja.

Fyllde på idag.
Hade ca 20% kvar.
Kylkillen sa att bilar tappar ca 10% årligen ( i så fall stämmer det på pricken!!)
Han vackummsög, och kollade att systemet höll tryck i 5- 10 min, vilket det gjorde, vilket betyder att det är tätt.
Sen tryckte han in 800 gram tyckte jag att han sa.
Det blåste rejält kallt senare faktist.
Samt att kompressorn verkar gå i längre intervaller nu.
Och jag inbillar mig att kompressorn inte "rassalar" lika mycket som den gjorde innan.

Återkommer om det inte bara var det.
Användarvisningsbild
av jimDK
>>tyckte jag att han sa.
>>5- 10 min
Okej, jag kan mycket väl förstå.
Det är säkert,Precis som CarMan skriver, att köldmediet inte kan försvinna i tomma intet.
kylskåp etc fungerar i många år utan att kylvätska försvinner(självklart).
mängden av vätska som förloras, löper självklart ut någonstans,kalla det vad dom vill,det är en läcker och fungerar som en läcka.
Frågan är hur stor en läcka du kan ha utan att det kallas för ett fel/misstag.
Användarvisningsbild
av CarMan
enligt svedac så får man inte fylla et system, utan att ha lagat det, har gas försvunit krävs en lagning.

men det är ofta Mycket svårt att hitta lekagen! där av alla rykten! hittar man inget lakage så kan man behöva del fylla med spårmedel, för att nästa gång (här hålet är större) så hittar man det.

nu är det ju så att det i teorin är så att många gaser kan tränga igenom gummislanger, därför kör många på den valsen...

jag hävdar att du inte ska tappa så mycke gas att dydtemet slutar att fungera på över 10 år.
har du en bil som är över 10 år & du vet att ingen har arbetat med systemet nån gång, då kan man kanske räkna med att systemet saknar 5-600g som försvunnit dn normala vägen.

ett kylskop fyllae man inte på, det bara går o går, det är ett stabilare system, då det inte fins gummislangar, eller utsätts för väder o vind (blästras av salt & grus) det är också ofta byggt helt i koppar.
Användarvisningsbild
av halmstaden
RubbyDubby skrev: Kylkillen sa att bilar tappar ca 10% årligen ( i så fall stämmer det på pricken!!)
10% årligen gör att du har 43% kvar efter åtta år. 0,9^8

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&ari[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]

Kan rekommendera spärrblock, speciellt vid[…]