Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av samuelkullen
HEJ!

Häromdagen hakade den inbyggda växlaren upp sig (v70 -05). Ingen skiva kan spelas upp och ingen kommer ut eller in. Den försöker komma någonstans, fast efter en stund står det bara "cd error".

Volvo vill ha 4300 för en utbytesstereo plus 700 för programvaran som är unik för varje stereo (?). Ny kostar 11 000! Skroten ca 3500. (plus då prog. vara...)

Borde gå att fixa det smidigare hos någon som kan laga den eller?

Tacksam för svar

Samuel
Användarvisningsbild
av flyvert
Min växlare kan ibland inte mata ut skivorna - men om man sticker in något tunt, t.ex. en CD skiva och "hjälper upp" den skiva som inte kan matas ut genom att försiktigt lyfta den någon millimeter eller två så kommer den ut.

Kan inte svara på om detta blockerar avspelning av någon av dom andra skivorna eller ej - men det kan ju vara värt o se ifall skivan som inte går att mata ut kommer någon millimeter för lågt och hakar tag i spelarchassiet?

/f
av samuelkullen
Provade att plocka ut hela skiten i helgen. Skruvade bort locket och försökte få det att hoppa igång men det är nog inte mycket att hänga i granen. Kan ha att göra med att jag blev arg när det inte funkade och försökte pressa in en skiva...

Nu till min fråga, någon som vet om någon som lagar detta åbäke? De 4 Volvoverkstäder jag talat med kör bara utbyte, pratade med ett företag i GBG som utför rep till Volvo men de tar inte emot från privatpersoner. Pratade med en lokal elreparatör i JKPG men icke, likadant BRL!

Någon som vet hur jag ska kunna slippa göra Volvo ytterligare 5000kr rikare?

MVH SAMUEL
av forensick
samuelkullen skrev:Provade att plocka ut hela skiten i helgen. Skruvade bort locket och försökte få det att hoppa igång men det är nog inte mycket att hänga i granen. Kan ha att göra med att jag blev arg när det inte funkade och försökte pressa in en skiva...
Haha, jag lyckades göra samma sak härom veckan.. Tog en dryg timme att få ut skiten och upptäcka att en skiva spruckit i spelaren och hamnat på tvären. Inte konstig att jag fick CD Error.
Försökte få ut skivan, men blev lite väl hårdhänt och nu fungerar bara radion ;)

Det enda positiva var väl att det gick på 2 minuter att skruva ihop allt igen

Eftersom Volvos utbytes känns allt annat än prisvärda så funderar jag på att bygga lite stereo istället.
Har dock inte hittat någon info om det går att lösa rattstyrningen och backsensorn med en annan stereo än original..
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Rattstyrningen ska gå att lösa, däremot är det nog kört med backsensorn, du kan ju ev koppla in en extra högtalare för att få backsensor ljudet i den men då får du ju ingen mute funktion på stereon.. volvo har en orginalsats för detta (en snikvariant för att slippa AEM) när jag köpte min utbytesenhet betalade jag 2700:- för allt så tyckte det lät dyrt men då bor ju jag på ett mindre ställe an gbg har väl sitt att göra också..
B230fk saknar kraft

Känns det som att den saknar effekt när […]

Laddningslucka

Testa med att trycka på central lås/l&[…]

Det är inte bimetall utan en skivformad PTC-s[…]

TommyP86, fick du till Neutral genom att sätt[…]