Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Teemu skrev:jag är nog lika rädd för att bli innebrännd i en bil som villa. Slutresultatet är ju detsamma. Alla dessa jämförelser med villor/bostäder - hur många bostäder finns det i sverige och hur många av dessa brinner upp per år?
det finns mer bilar än hus. (många har 2 bilar & bor i an villa & bor man i hyreshur så har jum huset kanska 50 bilar)

under ett år så har du säkert läst om minst en brand i en bostad / år, men man läser inte om bli brännder varje år.
Användarvisningsbild
av Lasse S80 T6-00
CarMan skrev:som tur är så brinner ju bilar nästan aldrig, glöm inte det.

Hur många personer kan ni räkna upp att ni känner, om ni tar med alla avlägsna släktingar o kompisars kompisar, arbetskamrater m.m. Ja det blir hundratals personer. Har nån av dom råkat ut för att en bil briner? om ja, var det en bil från 1990 o nyare?
Min 855R-96 brann! En jäkligt otrevlig upplevelse. Började i min förarstol. Tack o lov tog hela familjen sig ut oskadda, men det sitter fortfarande kvar i barnens huvud (drygt 1 år efter). Volvia löste bilen på ett föredömligt sätt! Se länk för bild http://www.jagrullar.se/forum/album_page.php?pic_id=136
av Teemu
CarMan skrev:
Teemu skrev:jag är nog lika rädd för att bli innebrännd i en bil som villa. Slutresultatet är ju detsamma. Alla dessa jämförelser med villor/bostäder - hur många bostäder finns det i sverige och hur många av dessa brinner upp per år?
det finns mer bilar än hus. (många har 2 bilar & bor i an villa & bor man i hyreshur så har jum huset kanska 50 bilar)

under ett år så har du säkert läst om minst en brand i en bostad / år, men man läser inte om bli brännder varje år.
läst om åtminstone 2 st volvo som brunnit inom det sista året och en del Peugeot med för den delen. Så nog läser man om bilbränder mer än du påstår.
Användarvisningsbild
av Brainy
åsaboe skrev:
nevyn skrev: Fast en gång tog det eld i en bil som en kompis höll på att svetsa i.
Var det en Volvo? :mrgreen:

Jag känner inte heller till en enda brand, varken bland vänner, bekanta, släktingar, arbetskompisar eller vad det vara månde. Som väl är.
Kusins saab 9000 brann upp, det är den enda jag känner till.
/Anders
Användarvisningsbild
av CarMan
Teemu skrev:
CarMan skrev:

läst om åtminstone 2 st volvo som brunnit inom det sista året och en del Peugeot med för den delen. Så nog läser man om bilbränder mer än du påstår.
bara för att man läser om det så betyder det inte att dom brunnit nyligen, tänk på det (men jag säger inte imot dig då jag inte har uppgifterpå detta)
av Teemu
har här i forumet lagt upp länkar på denna V70 och tidigare även en V40 om jag inte minns galet. Och även läst om XC90. Detta är ju då bara Volvo bilarna som jag känner till och tillkommer gör även alla andra märken. Så nog brinner det upp en del bilar, tyvärr! Men man får hoppas på att dom blir säkrare på den punkten med i framtiden :)
av matzen10
Jocke S. skrev:Med tanke på ämnet och att många här är rädda (inkl. jag själv) att man inte ska hinna få ut alla (speciellt så som min 3-månaders som sitter i en fastspänd babystol) där det kan (i normala fall) vara jävligt att få ur stol och unge!

I det fallet, skulle jag isåfall vilja ha en skarp bälteskniv (var man nu finner en sån?) för att skära av bältet så man slipper krångla med en fastspänd bäbis!
Du skulle kunna prova att kontakta din lokala brandstation, de brukar faktiskt ha!

---> M
Användarvisningsbild
av Lasse S80 T6-00
matzen10 skrev:
Jocke S. skrev:Med tanke på ämnet och att många här är rädda (inkl. jag själv) att man inte ska hinna få ut alla (speciellt så som min 3-månaders som sitter i en fastspänd babystol) där det kan (i normala fall) vara jävligt att få ur stol och unge!

I det fallet, skulle jag isåfall vilja ha en skarp bälteskniv (var man nu finner en sån?) för att skära av bältet så man slipper krångla med en fastspänd bäbis!
Du skulle kunna prova att kontakta din lokala brandstation, de brukar faktiskt ha!

---> M
Eller ditt försäkringbolag :idea:

Istället för polering och lackskydd vart[…]

Om du kör med den avstängd snurrar remhj[…]

För att förtydliga vad jag sa om bytesi[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Idag fick bilen nya däck, nu kommer det k&aum[…]