Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nollan
Var och provkörde en V70 2.5T igår, väldigt mycket trevligare än en 140hk, och enl vad jag förstått därmed också 170hk alternativet. Verkade inte så ruskigt törstig, men det var ju bara landsvägskörning som testades.
Däremot var det klick-ljud när man lyfte/tryckte ner kopplingen som jag gissar är drivknutar, och kärvande bromsok. Gissar att de bak inte ville vara med ordentligt eftersom det trots provkörningen fortfarande var rost på skivorn bak (minst en hård inbromsning för att försöka se om det släppte). Är volvon så svag i dessa delar, drivknut/länkarm/bromsar att man behöver kalkylera med åtgärder efter 3år eller 5000mil som på detta ex, eller var det bara ett illa skött exemplar? Har hört från några håll att just spindelledar och länkarmar fram är svaga på S70/V70, trodde det gällde de tidigare årsmodellerna innan -00?
av zoran
:) Hehe.. inte ruskigt törstig.. hmm. Min rör sig allt från 0.76 landsväg till 1.8 stad. Nu efter steg 1 så har jag inte varit uppe i 1.8 än, men ändå.
Användarvisningsbild
av greeeken
Beror ju på hur du kör inne i stan oxå.
Nja så svaga ska dom inte vara på dom senare modellerna.
Men har bilen stått stilla mkt så är det ju klart att skivor o så rostar
av greenbay
Bakbromsar som fastnar är ett ägarproblem, inte ett bilproblem.
En bil där oken bak inte arbetar ordentligt är generellt körd lugnt, oavsett fabrikat.

Jag skulle nog vara mer orolig över en bil med blåanlöpta skivor pga hård körning...
Det går ju utmärkt att byta 2 st kärvande ok, om bilen i övrigt kan antas vara försiktigt körd.

Framvagnen blir bättre ju nyare, från -04 ca är de betydligt hållbarare.
Kom ihåg: den som köpte bilen innan dig, gjorde det av samma anledning som du. ( Turbo )
/greenbay
Användarvisningsbild
av Funk
Kilicket du hör är knappast något att oroa sig för det är mer än egenhet som många av dessa bilar har. Det går att mildra men är egentligen inte nödvändigt.

Bromsarna bak då, jo är bilen försiktigt körd så är det nog dags för nya skivor bak eftersom det är lite av standard att skivorna rostar pga att den tidigare ägaren inte bromsat hårt någotsånär regelbundet. Min egen bil byttes skivona bak av samma skäl vid ca 6000 mil, nu vid 12000 så ser dom fortfarande riktigt bra ut pga att jag motionerar dom regelbundet genom att bromsa hårt..
Dock är knappast troligt att oken kärvar på en så ny bil. Nya skivor, belägg och det ofta försummade bytet av bromsvätska så är du hemma..

Länkarmsbussningar kan vara lite känsliga, men dom brukar hålla hyggligt om bilen inte misshandlas. Mina är helt OK efter 12000 medan kollegans fick bytas efter 7000, men han kör som en brasiliansk taxichaufför.

/Thomas
B230fk saknar kraft

Den verkar vilja fortsätta på två[…]

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]