Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BG
Tach skrev:Min har också ett metalliskt ljud, men bara vid start på morgonen.
Låter ett par sekunder cirka 2-3 ggr, sen är det borta.
Jag vill på intet sätt förringa vad en del upplever som störande, men vår 2,5 T har också en del ljud för sig från det man vrider på nyckeln och ett tag efter start. Jag tolkar det som normalt, det visar motorn "lever". Ju fler Volvo bilar man haft ju mer ljud har kommit in och ser man ett mönster i det hela och motorn uppför sig tyst/normalt så är det nog okej för det mesta. Samma med efter-fläkt ljudet när man vridit av tändningen.

En del på forumet har också hört knäppningar i instrumentpanelen speciellt vid kyla och det händer mig också. Jag tolkar det som normalt och har haft detta i andra bilar också. Detta slutar i vår bil när den är genomvarm.

Många av ljuden låter tvärtom mysigt och visar hur avancerat det är idag.

Givetvis frågar man sin verkstad om man upplever det som allt för störande osv.

BG/2,5 T
av jeepster
Jag kan väl inte säga att det är speciellt störande . Men när ett ljud bara dyker upp sådär ,så tror man ju att nåt är på väg att gå sönder. Varför vänta tills det rasar om man kan "stämma i bäcken" Motorn i sig låter alldeles utmärkt och gör bra ifrån sig i alla lägen. :)

/Kent
av NCR
Jag hörde exakt detta ljud idag och det började efter några sekunder när motorn hade gått igång. Jag öppnade motorhuven och hörde att det kommer från en svart box där nere. På min förra bil lät det ungefär likadant från en ungefär likadan box och då fick jag svaret att det var en "bränsle-blabla-box-spridar-blabla"-nånting. (Bra förklaring va?) :)

Med andra ord normal och inget att oroa sig för....i mitt fall. Kommer det från instrumentpanelen kanske det inte är samma sak vi tänker på iofs, svårt att avgöra.

Kan du ta och spela in en snutt med din mobiltelefon och lägga ut det på nätet? Jag gjorde så en gång när jag ville att folk skulle lyssna på min fläktrem...:)
av BG
jeepster skrev:Jag kan väl inte säga att det är speciellt störande . Men när ett ljud bara dyker upp sådär ,så tror man ju att nåt är på väg att gå sönder. Varför vänta tills det rasar om man kan "stämma i bäcken" Motorn i sig låter alldeles utmärkt och gör bra ifrån sig i alla lägen. :)

/Kent
Givetvis skall du "stämma i bäcken", därför så bra när detta forum finns.
Men glöm inte din auktoriserade verkstadkille. Jag har vid några tillfällen blivit lugnad med orden,-bilen går igenom en självdiagnos och det kommer då från där och där och låter så osv......
Ett telefonsamtal eller köra inom verkstaden funkar också.
Lycka till och ge aldrig upp om du upplever något som störande fram över.

BG/2,5T
Fällbart framsäte?

I vår tidigare V70 fanns det beskrivet hur […]

S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Ett tips är att 'villkora' köpet med att[…]

Jag har inget bra svar på kolvringar. N&aum[…]