Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Wiberg skrev:Hej igen!
Jag har funderat på denna bil nu ett tag, och har läst andra som haft problem med sina som gått över 20000 mil, och får betala dyrt, är det något jag bör oroa mig över på denna bil? att laga automatlådan eller något sånt? hur stor är risken att den går sönder?

Det beror ju helt på hur den är körd och servad. En bil som har gått lungt eller gått hårt, men efter "uppvärmning" och som dessutom är rätt skött kan hålla länge. Annars är det mycket delar i framvagnen som kanske börjar ge sig om det inte är bytt.
av Wiberg
Hej igen, nu har jag fått ett pris på 40k, då är den ny besiktigad och servad, samt att ett fel (klonkande ljud i framvagn) är åtgärdat för 7000:-

nån som kan tala om vad denna bil kan kosta att äga i månaden för en 23 åring?
av J.F.S
Jag köpte min V70 T5 när den hade gått 21000, nu 22000. Har automat men inte geartronic.

Det som är paj på min är:
fjäderbenslagringar fram, eventuellt något mer. Jag har beställt en sänkningssats från GE 55/40 för 4000 ink frakt. Kommer byta själv bara jag får delarna. Byter fjäderbenslagring med gummisäten fram, nya fjäderbenslager bak samt stabiliseringsstag både fram och bak.

Allt som allt kostar delarna för byte av dämpare och diverse löst ca 7000. Då gör jag allt jobb själv.

Har en läckande slang till styrservon, övre motorfäste börjar bli dåligt.

Inga problem alls med automaten.

Det är nog summan av de fel min bil har om man inte räknar lite repor/skrapmärken på kofångare som fel förstås.

Jag betalar 463:-/månad hos Bilia för helförsäkring med och Trygghetspaket och är 34år, bor i småstad (ca 50000 inv), eget hus med carport.

Du har väl regnr på bilen? Bara att börja ringa runt och fråga bolagen vad premien ligger på. :)
av Wiberg
Nu har jag tagit reda på lite kostnader och det får bli att den får stå på min far, då är det 4400/år för halvförsäkring som billigast, men man kanske ska ha volvia? är den mer snäll eftersom att den är "anpassad för volvo"?
jag bor ju inne i sthlm city och parkering på gata och är 23 så det var lite över 10000 för halv för min del....
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Allt kan gå sönder vid 1000 mil, 10000 mil 20000 mil osv det är skicket som är viktigast. Om du är orolig för auomaten så låna bilen någon timme. Kör lite i stan och prova att kickdown funkar och allt det. Lådan ska växla mjukt och fint (förutom om du trampar plattan i mattan 8) för då ska den växla ned snabbt). Jag hade en 9-5 aero med aut (samma som volvos geartroniic det är en Asin-låda, japansk sak) och det var inga problem med den dock så servades lådan med 12000-mils intervall. När bilen står på tomgång så dra ur sticka till lådan och lukta på oljan. Luktar den bränt så vänd hem och tacka nej.
Är du riktigt osäker så åk till motormännen så gör de en komplett översyn av bilen, kostar en slant men det kan vara värt i slutändan. Kolla även att den är servad som den skall och att kamremmen är bytt.
Det vanligaste på Volvo är ju glapp i deras kassa framvagnsdetaljer, är inte så dyrt om det är spindelleder, styrleder eller "klonk-stag". Bromsar bör du nog kolla eftersom bilen gått några mil. Inte dyrt att fixa själv men allt med bromsar brukar sitta.

Om du får bilen för 40k skulle inte jag tveka om den går igenom ditt test. Kolla på kvd.se för att få en prisbild på just din bil. Jag fick vid modellsökning ett pris på 62-70000kr med automat som val, sen vet jag inte om du har hellåder i och four-c chassi.
Lycka till och skriv hur det gick.
av Wiberg
tack för en informativ text!
jag får kolla igenom bilen i helgen, de är som sagt tjejens moster som köpt en xc70 istället, så de ger oss ett bra pris, det ända som jag kan se är några dörrskador från andra bilar, lite sliten inredning vid innerdörrhandtagen, nya sommar och 1 säsongs vinterdäck får vi, helskinn, telefon, å allt lullul utom backsensor och navigator.
men jag ska kolla oljestickan när motorn är igång.
jag får nog lägga upp lite bilder när jag köpt den:)
av Wiberg
Hej igen, tänkte uppdatera lite med att jag köpt bilen nu:) fick den för 40k, har gått 20000mil och är från månad 12 -00 (så det är en av de första kanske):D
den har telefon, on call, hu-603 med dörrarna där det sitter 3 högtalare på vardera sida fram, men inget slutsteg.
det ända negativa verkar vara att acn inte funkar:( får ta det nästa månad å ta reda på vad felet är.
T5an är väldigt skön att köra och med automat var det ruggigt skönt vid köbildning:)
väldigt tyst i kupén och sköna stolar! (elektriska skinnstolar med 3 memoryn)

Så mitt framtida projekt när allt funkar som det ska är att köpa ett sett 18" nebula eller liknande till den:)
Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]

Injektorer

Frågan är om man verkligen behöver[…]

Byta dörrfjäder duett 62

Har du fått dit fjädern? Hur gjorde du?