Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kaikon
Hej jag har en s80 t5 99a som vandrar på tomgång mellan 500 och ca 1000 varv både på neutral och med driven i, men går perfekt när den är kall och om man ökar varvtalet det allra minsta går även bra när man kör men så fort man släpper gasen vid korsningar och rödljus så börjar den vandra i varv, så vad kan det vara, kan tillägga att jag bytt gasspjället och luftmassemätare för ca 1-1,5 årsedan då var felet att den hackade under körning visade sig då att det var en tändspole, visade då som nu inga felkoder på volvoverkstad vore tacksam för svar om det är någon som vet.
av S.t.r.a.n.D
Det måste vara en import. 2,0 T5 på 226hk gissar jag?? Mest troligt från italien. De har några konstiga krav på motorstorlekar m.m. Alla övriga T5 är också 2,0 på 226hk. T6an var väl för "stor" för att få säljas där.
Användarvisningsbild
av Gatekeeper
RoadKiller skrev:Det måste vara en import. 2,0 T5 på 226hk gissar jag?? Mest troligt från italien. De har några konstiga krav på motorstorlekar m.m. Alla övriga T5 är också 2,0 på 226hk. T6an var väl för "stor" för att få säljas där.
Haha. Ja, det skulle ju vara för j-ligt om en Volvo skulle hänga på en Lambo eller Ferrari på Autostradan.
av kaikon
Hej och tack för svar.jag upptäckte nu att när man startar med kall motor så går den perfekt ett tag sen hörs ett klickande ljud låter nästan som när ecckompressorn slår till, och efter klickljudet börjar den vandra i tomgång? hörde även något om tomgångsstabilisator och vacuumventil samt vacuumpump kanske något av dessa som är felet, någon som vet var dessa sitter på bilen,tacksam för svar.
av kaikon
Hej problemet löst det var spjällhuset lite väl otroligt eftersom det trasiga var mindre än tre år. Bytet kostade 8129 sek på bilia, tack för alla svar mvh Billy.
Användarvisningsbild
av greeeken
S.t.r.a.n.D skrev:Har läst på att om motorvolymen överstiger 2.0L så stiger skatterna tydligen väldigt mycket. Därför väljer dom att göra dem mindre.

Stämmer väldigt bra det där
Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]

Injektorer

Frågan är om man verkligen behöver[…]

Byta dörrfjäder duett 62

Har du fått dit fjädern? Hur gjorde du?